تبلیغات
وبلاگ مهندسی مکانیک - مطالب آذر 1393
 

نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی


بــرای اولیــن بار ناســا بوسیلــه پرینــت 3بعــدی یــک آچــار رو بــه ایستگــاه فضایــی ایمیــل کــرد

قبــل از ایــن اگــر فضــانوردها به وسیلــه یی احتیــاج داشتنــد، بایــد ماه هــا صبــر میکــردن تا محمــوله ی مورد نیــاز براشــون ارســال میشــد..



:: مرتبط با: عکس روز ,
:: برچسب‌ها: بــرای اولیــن بار ناســا بوسیلــه پرینــت 3بعــدی یــک آچــار رو بــه ایستگــاه فضایــی ایمیــل کــرد قبــل از ایــن اگــر فضــانوردها به وسیلــه یی احتیــاج داشتنــد , بایــد ماه هــا صبــر میکــردن تا محمــوله ی مورد نیــاز براشــون ارســال میشــد.. ,

تاریخ انتشار : 1393/09/29 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

تاستر لبه یاب

کسایی که در زمینه فرزکاری کار کرده اند میدانند که دقت مماس کردن ابزار به قطعه کار چقدر در ابعاد قطعات دقیق مهم است. از این رو با استفاده از وسیله ای به نام تاستر این مهم انجام می شود که طرز کارکرد یکی از این تاستر هایی که ساخت شرکت Haimer است رو از لینک زیر دریافت نمائید.

لینک یوتیوب



:: مرتبط با: مولتی مدیا های مهندسی ,
:: برچسب‌ها: تاستر لبه یاب کسایی که در زمینه فرزکاری کار کرده اند میدانند که دقت مماس کردن ابزار به قطعه کار چقدر در ابعاد قطعات دقیق مهم است. از این رو با استفاده از وسیله ای به نام تاستر این مهم انجام می شود که طرز کارکرد یکی از این تاستر هایی که ساخت شرکت Haimer است رو از لینک زیر دریافت نمائید. لینک یوتیوب , CNC , سی ان اسی , معرفی ابزار و قطعه کار ,

تاریخ انتشار : 1393/09/28 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

آیرودینامیک یا هواپویش، شاخه‌ای از دینامیک گازها و در حالت کلی‌تر دینامیک سیّالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک می‌پردازد. منظور از حل یک مسألهٔ آیرودینامیکی، محاسبهٔ میدان سرعت، فشار، و دمای هوا در اطراف یک جسم است. برای این منظور باید معادله‌های حاکم بر جریان سیّال را حل کرد. سپس به کمک حل به دست آمده می‌توان نیروها و گشتاورهای وارد بر جسم را حساب کرد.

مسأله‌های آیرودینامیکی را می‌توان از جنبه‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. یک طبقه‌بندی معمول بر اساس الگوی جریان هواست. اگر مسألهٔ آیرودینامیکی مربوط به جریان هوا در اطراف یک جسم باشد به آن آیرودینامیک بیرونی و اگر مربوط به جریان هوا داخل یک محیط بسته باشد به آن آیرودینامیک درونی گفته می‌شود. مثال آیرودینامیک بیرونی، جریان هوا در اطراف یک هواپیما و مثال آیرودینامیک درونی، جریان هوا داخل یک موتور جت یا تونل باد است.

روش دوم طبقه‌بندی بر اساس چگالی هواست. اگر چگالی جریان هوا در همهٔ نقاط میدان سیّال ثابت باشد و با زمان تغییر نکند، جریان تراکم‌ناپذیر و در غیر این صورت تراکم‌پذیر است.

روش سوم طبقه‌بندی مسأله‌های آیرودینامیکی بر اساس عدد ماخ جریان هوا است. اگر عدد ماخ کوچک‌تر از یک باشد جریان فروصوتی، اگر نزدیک یک باشد جریان هَماصوتی، اگر بزرگ‌تر از یک و کوچک‌تر از پنج باشد جریان زبرصوتی، و اگر بزرگ‌تر از پنج باشد جریان فوق‌صوتی خوانده می‌شود.

روش چهارم طبقه‌بندی بر اساس گرانروی هواست. اگر ضریب گرانروی ناچیز فرض شود جریان غیرلزج و در غیر این صورت لزج خوانده می‌شود.




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: آیرودینامیک یا هواپویش , شاخه‌ای از دینامیک گازها و در حالت کلی‌تر دینامیک سیّالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک می‌پردازد. منظور از حل یک مسألهٔ آیرودینامیکی , محاسبهٔ میدان سرعت , فشار , و دمای هوا در اطراف یک جسم است. برای این منظور باید معادله‌های حاکم بر جریان سیّال را حل کرد. سپس به کمک حل به دست آمده می‌توان نیروها و گشتاورهای وارد بر جسم را حساب کرد. مسأله‌های آیرودینامیکی را می‌توان از جنبه‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. یک طبقه‌بندی معمول بر اساس الگوی جریان هواست. اگر مسألهٔ آیرودینامیکی مربوط به جریان هوا در اطراف یک جسم باشد به آن آیرودینامیک بیرونی و اگر مربوط به جریان هوا داخل یک محیط بسته باشد به آن آیرودینامیک درونی گفته می‌شود. مثال آیرودینامیک بیرونی , جریان هوا در اطراف یک هواپیما و مثال آیرودینامیک درونی , جریان هوا داخل یک موتور جت یا تونل باد است. روش دوم طبقه‌بندی بر اساس چگالی هواست. اگر چگالی جریان هوا در همهٔ نقاط میدان سیّال ثابت باشد و با زمان تغییر نکند ,

تاریخ انتشار : 1393/09/28 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
نکات ایمنی در خودرو

یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر دنیا تصادف رانندگی میباشد، که در ۷۵ درصد از مواقع خطای انسانی عامل اصلی می باشد. روشهایی که در زیر توضیح داده شده شما را با حوادث و خطرات ممکن در رانندگی آشنا می سازد.

س. برای محافظت از خودمان در برابر کسانی که از چراغ قرمز عبور میکنند چه باید بکنیم ؟
به یاد داشته باشیم هیچگاه چراغ سبز برای ما به این معنی نیست که همه چیز درست است. به این موضوع توجه کنید که علت تصادف فقط حاصل اشتباه ما نیست. خطای دیگران هم موثر است .


تصور نمایید که بعد از تصادف به ماشین شما خسارت وارد می شود یا انسانی مجروح می گردد. حتی اگر راه برای شما باشد و شما از چراغ سبز عبور کرده باشید . شاید شما به سادگی نگاه کردن به اطراف قبل از حرکت بتوانید از تصادف جلوگیری نمایید . اگر چراغ برای شما سبز است مطمئن شوید که سایر رانندگان قصد گریز از چراغ قرمز یا زرد را ندارند. و سپس حرکت نمایید .

س. آیا در ترکیدن ناگهانی لاستیک میتوان ترمز گرفت ؟
ممکن است با فشردن ترمز کنترل خودرو از دست شما خارج شود. اگر چرخ جلو بترکد خودرو به سختی به سمتی که لاستیک ترکیده منحرف ( کشیده ) خواهد شد . فرمان خیلی شدید به لرزه خواهد افتاد . فرمان را در حالت ساعت 9 و 3 محکم بگیرید. پا را از روی پدال گاز بردارید و حواستان را به مسیر متمرکز کنید. سپس سرعتتان را به آرامی کم کنید . و خودرو را به مکانی ایمنی در کنار جاده هدایت کنید . اگر لاستیک عقب بترکد عقب خودرو منحرف خواهد شد . که در این مورد لرزش فرمان کمتر است و طبق روش قبل آن را هدایت میکنیم .

س. چگونه از لیز خوردن خودرو جلوگیری کنیم ؟
خیلی ازمردم زمانی که خودرو شروع به لیز خوردن میکند به شدت ترمز می گیرند . که معمولا این کار شرایط را بدتر می کند . در این مواقع پای خود را از روی گاز بردارید و فرمان را به سمتی که می خواهید خودرو برود بچرخانید ( امتداد مسیر قبلی) . این عمل به بازگرداندن خودرو به شرایط پایدار کمک مینماید . در برخی از مواقع چرخاندن فرمان چندین بار باید تکرار شود تا خودرو به حالت پایدار برسد .

س. بهترین راه برای خروج از خودرو زمانی که به داخل آب عمیق سقوط کرده چیست ؟
به ندرت برای کسی چنین حادثه ای اتفاق می افتد . در این مواقع ابتدا کمربند ایمنی را باز مینماییم (البته نه قبل از برخورد به آب کمربند ایمنی میتواند شما را در مقابل ضربه حاصله از برخورد محافظت کند) . سپس سعی کنید به سرعت از پنجره خارج شوید در برخی از مواقع به علت اتصالی برق پنجره باز نمی شود . در این مواقع در را امتحان کنید . در ابتدا فشار آب باعث باز نشدن در خواهد شد . نگران نشوید . با بالا آمدن آب در اتومبیل فشار در دو طرف در معادل می شود و در بازخواهد شد.

س . چه کنیم اگر ترمز کار نکرد ؟
شما باید به سرعت تمرکز کنید و عمل نمایید . این لغات را با سلسله مراتب به خاطر بیاورید .
پمپ کردن پدال – ترمز دستی – کم کردن دنده ( تغییر به دنده سنگین)

  1. پیدا کردن مکان امن پمپ کردن پدال (زمانی که سیستم شما ABS است از روش پمپ پدال استفاده ننمایید) در این روش گاهی اوقات فشار ترمز برخواهد گشت و ترمز عمل خواهد کرد .

  2. به آرامی سعی کنید از ترمز دستی برای کم کردن سرعت استفاده نمایید ( اما بدون مانع شدن شدید)

  3. تغییر وضعیت دنده به دنده سنگین ( در دنده های اتوماتیک به حالت دنده سنگین) که به کم شدن سرعت کمک می کند.

  4. در کنار جاده بدنبال نقطه امنی برای متوقف کردن خودرو باشید.

این اعمال همراه با دقت در تغییر مسیر و کنترل اتومبیل باید به طور سریع و پیوسته انجام گیرد . هر چقدر سرعت عمل شما بیشتر باشد شما ایمن تر خواهید بود

س .در مورد سیستم ترمز ضد قفل ABS ( Antilock Braking Systems)
ABS سیتم ترمزی است که توسط تکنولوژی کامپیوتر هدایت می شود. سنسورها در هر چرخ باعث هماهنگی سرعت چرخیدن چرخها می شود . اطلاعات سرعت چرخیدن به کامپیوترمی رسد و اگر نیاز باشد یک شیر مغناطیسی عمل میکند تا با نیروی بیشتر یا کمتر خودرو را متوقف نماید. اگر نیروی متوقف کننده برای چرخها معادل نباشد اغلب یک خودرو میتواند در هنگام ترمز گرفتن بچرخد و کنترل از دست راننده خارج شود . در حالت های معمولی ترمز ABS فعال نیست . این سیستم زمانی فعال می شود که نیروی ترمز کردن از خاصیت چسبندگی بین سطح جاده و چرخها بیشتر شود در این حالت به صورت اتوماتیک عمل می نماید . و عمل ترمز ABS توسط تکرار ارتعاشات در زمان ترمز قابل تشخیص خواهد بود .
شما نباید در سیستم ترمز ABS پدال را پمپ کنید ( ضربه زدن به پدال ) این باعث تداخل عمل سیستم می شود و فاصله واقعی توقف را افزایش میدهد .


س. بعضی از راننده ها بدون دلیل ماشین خود را به سمت ما منحرف میکنند در این مورد چه باید کرد ؟
در حقیقت تمام خودرو ها دارای نقطه کور هستند نقطه کور جایی است که دیدن سایر ماشین ها سخت است قسمتی مانند ستون های ماشین که در عقب ماشین راست یا چپ بسته است. اگر شما در نقطه کور ماشینی رانندگی میکنید. ( پشت سر) سعی کنید در آینه کنار او یا وسط ( ماشین جلویی) نگاه کنید اگر صورت او را ندیدید مطمئن شوید که او هم شما را ندیده سعی کنید کمی به جلو یا به عقب بروید با این کار شما صورت راننده جلویی را خواهید دید احتمالا ماشین شما هم دارای نقطه کور است روش ایمن این است که قبل از منحرف شدن به چپ و راست نقاط کور ماشین و خودرو های کناری را سریع چک کنید و سپس به راست و چپ بپیچید.


س. چه کنیم اگر پدال گاز گیر کرد ؟
سعی کنید پدال را با نوک انگشت یا کفش به سمت بالا بکشید اگر کسی با شما است از او بخواهید که خم شود و سعی کند پدال را به حالت اولیه باز گرداند شما سعی کنید که چشم از مسیر و جاده برندارید.
اگر دنده اتومبیل شما به صورت دستی است کلاچ را بگیرید و دنده را درحالت خلاص بگذارید موتور به کار خود ادامه میدهد اما نیروی محرکه از چرخها جدا شده است و سرعت ماشین کند می شود و شما می توانید خودرو را به خارج از جاده هدایت کنید. اگر اتومبیل شما دنده اتوماتیک است وضعیت را به خنثی را کلاچ تغییر دهید خاموش کردن اتومبیل در برخی از موارد باعث از دست رفتن نیروی هدایت فرمان و یا قفل شدن فرمان میگردد .

س. اگر در اتوبان کاپوت اتومبیل بالا پرید و به شیشه برخورد کرد چه باید کرد؟
از ترمز زدن ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است ماشین های پشت سر نیز با شما برخورد کنند. در این مواقع سعی کنید از فضای باز شده بین کاپوت و داشبورد جلوی خود را ببینید اگر امکان نداشت سر خود را از پنجره بیرون ببرید و سعی کنید جلوی خود راببینید و کم کم اتومبیل را به خارج از جاده منتقل کنید.




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: نکات ایمنی در خودرو نویسنده : محمد میلاد ناظران - ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٤ فروردین ۱۳۸۸ ایمنی صنعتی یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر دنیا تصادف رانندگی میباشد , که در ۷۵ درصد از مواقع خطای انسانی عامل اصلی می باشد. روشهایی که در زیر توضیح داده شده شما را با حوادث و خطرات ممکن در رانندگی آشنا می سازد. س. برای محافظت از خودمان در برابر کسانی که از چراغ قرمز عبور میکنند چه باید بکنیم ؟ به یاد داشته باشیم هیچگاه چراغ سبز برای ما به این معنی نیست که همه چیز درست است. به این موضوع توجه کنید که علت تصادف فقط حاصل اشتباه ما نیست. خطای دیگران هم موثر است . تصور نمایید که بعد از تصادف به ماشین شما خسارت وارد می شود یا انسانی مجروح می گردد. حتی اگر راه برای شما باشد و شما از چراغ سبز عبور کرده باشید . شاید شما به سادگی نگاه کردن به اطراف قبل از حرکت بتوانید از تصادف جلوگیری نمایید . اگر چراغ برای شما سبز است مطمئن شوید که سایر رانندگان قصد گریز از چراغ قرمز یا زرد را ندارند. و سپس حرکت نمایید . س. آیا در ترکیدن ناگهانی لاستیک میتوان ترمز گرفت ؟ ممکن است با فشردن ترمز کنترل خودرو از دست شما خارج شود. اگر چرخ جلو بترکد خودرو به سختی به سمتی که لاستیک ترکیده منحرف ( کشیده ) خواهد شد . فرمان خیلی شدید به لرزه خواهد افتاد . فرمان را در حالت ساعت 9 و 3 محکم بگیرید. پا را از روی پدال گاز بردارید و حواستان را به مسیر متمرکز کنید. سپس سرعتتان را به آرامی کم کنید . و خودرو را به مکانی ایمنی در کنار جاده هدایت کنید . اگر لاستیک عقب بترکد عقب خودرو منحرف خواهد شد . که در این مورد لرزش فرمان کمتر است و طبق روش قبل آن را هدایت میکنیم . س. چگونه از لیز خوردن خودرو جلوگیری کنیم ؟ خیلی ازمردم زمانی که خودرو شروع به لیز خوردن میکند به شدت ترمز می گیرند . که معمولا این کار شرایط را بدتر می کند . در این مواقع پای خود را از روی گاز بردارید و فرمان را به سمتی که می خواهید خودرو برود بچرخانید ( امتداد مسیر قبلی) . این عمل به بازگرداندن خودرو به شرایط پایدار کمک مینماید . در برخی از مواقع چرخاندن فرمان چندین بار باید تکرار شود تا خودرو به حالت پایدار برسد . س. بهترین راه برای خروج از خودرو زمانی که به داخل آب عمیق سقوط کرده چیست ؟ به ندرت برای کسی چنین حادثه ای اتفاق می افتد . در این مواقع ابتدا کمربند ایمنی را باز مینماییم (البته نه قبل از برخورد به آب کمربند ایمنی میتواند شما را در مقابل ضربه حاصله از برخورد محافظت کند) . سپس سعی کنید به سرعت از پنجره خارج شوید در برخی از مواقع به علت اتصالی برق پنجره باز نمی شود . در این مواقع در را امتحان کنید . در ابتدا فشار آب باعث باز نشدن در خواهد شد . نگران نشوید . با بالا آمدن آب در اتومبیل فشار در دو طرف در معادل می شود و در بازخواهد شد. س . چه کنیم اگر ترمز کار نکرد ؟ شما باید به سرعت تمرکز کنید و عمل نمایید . این لغات را با سلسله مراتب به خاطر بیاورید . پمپ کردن پدال – ترمز دستی – کم کردن دنده ( تغییر به دنده سنگین) پیدا کردن مکان امن پمپ کردن پدال (زمانی که سیستم شما ABS است از روش پمپ پدال استفاده ننمایید) در این روش گاهی اوقات فشار ترمز برخواهد گشت و ترمز عمل خواهد کرد . به آرامی سعی کنید از ترمز دستی برای کم کردن سرعت استفاده نمایید ( اما بدون مانع شدن شدید) تغییر وضعیت دنده به دنده سنگین ( در دنده های اتوماتیک به حالت دنده سنگین) که به کم شدن سرعت کمک می کند. در کنار جاده بدنبال نقطه امنی برای متوقف کردن خودرو باشید. این اعمال همراه با دقت در تغییر مسیر و کنترل اتومبیل باید به طور سریع و پیوسته انجام گیرد . هر چقدر سرعت عمل شما بیشتر باشد شما ایمن تر خواهید بود س .در مورد سیستم ترمز ضد قفل ABS ( Antilock Braking Systems) ABS سیتم ترمزی است که توسط تکنولوژی کامپیوتر هدایت می شود. سنسورها در هر چرخ باعث هماهنگی سرعت چرخیدن چرخها می شود . اطلاعات سرعت چرخیدن به کامپیوترمی رسد و اگر نیاز باشد یک شیر مغناطیسی عمل میکند تا با نیروی بیشتر یا کمتر خودرو را متوقف نماید. اگر نیروی متوقف کننده برای چرخها معادل نباشد اغلب یک خودرو میتواند در هنگام ترمز گرفتن بچرخد و کنترل از دست راننده خارج شود . در حالت های معمولی ترمز ABS فعال نیست . این سیستم زمانی فعال می شود که نیروی ترمز کردن از خاصیت چسبندگی بین سطح جاده و چرخها بیشتر شود در این حالت به صورت اتوماتیک عمل می نماید . و عمل ترمز ABS توسط تکرار ارتعاشات در زمان ترمز قابل تشخیص خواهد بود . شما نباید در سیستم ترمز ABS پدال را پمپ کنید ( ضربه زدن به پدال ) این باعث تداخل عمل سیستم می شود و فاصله واقعی توقف را افزایش میدهد . س. بعضی از راننده ها بدون دلیل ماشین خود را به سمت ما منحرف میکنند در این مورد چه باید کرد ؟ در حقیقت تمام خودرو ها دارای نقطه کور هستند نقطه کور جایی است که دیدن سایر ماشین ها سخت است قسمتی مانند ستون های ماشین که در عقب ماشین راست یا چپ بسته است. اگر شما در نقطه کور ماشینی رانندگی میکنید. ( پشت سر) سعی کنید در آینه کنار او یا وسط ( ماشین جلویی) نگاه کنید اگر صورت او را ندیدید مطمئن شوید که او هم شما را ندیده سعی کنید کمی به جلو یا به عقب بروید با این کار شما صورت راننده جلویی را خواهید دید احتمالا ماشین شما هم دارای نقطه کور است روش ایمن این است که قبل از منحرف شدن به چپ و راست نقاط کور ماشین و خودرو های کناری را سریع چک کنید و سپس به راست و چپ بپیچید. س. چه کنیم اگر پدال گاز گیر کرد ؟ سعی کنید پدال را با نوک انگشت یا کفش به سمت بالا بکشید اگر کسی با شما است از او بخواهید که خم شود و سعی کند پدال را به حالت اولیه باز گرداند شما سعی کنید که چشم از مسیر و جاده برندارید. اگر دنده اتومبیل شما به صورت دستی است کلاچ را بگیرید و دنده را درحالت خلاص بگذارید موتور به کار خود ادامه میدهد اما نیروی محرکه از چرخها جدا شده است و سرعت ماشین کند می شود و شما می توانید خودرو را به خارج از جاده هدایت کنید. اگر اتومبیل شما دنده اتوماتیک است وضعیت را به خنثی را کلاچ تغییر دهید خاموش کردن اتومبیل در برخی از موارد باعث از دست رفتن نیروی هدایت فرمان و یا قفل شدن فرمان میگردد . س. اگر در اتوبان کاپوت اتومبیل بالا پرید و به شیشه برخورد کرد چه باید کرد؟ از ترمز زدن ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن است ماشین های پشت سر نیز با شما برخورد کنند. در این مواقع سعی کنید از فضای باز شده بین کاپوت و داشبورد جلوی خود را ببینید اگر امکان نداشت سر خود را از پنجره بیرون ببرید و سعی کنید جلوی خود راببینید و کم کم اتومبیل را به خارج از جاده منتقل کنید. ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
آلودگی‌ هوای‌ منتشر از نیروگاه‌های‌ برق

 

دکتر منصور غیاث‌الدین‌ ـ مهندس‌ ناصر بازرگان‌

مرکز تحقیقات‌ نیرو ایران

 

واژه‌های‌ کلیدی‌ ـ آلودگی‌ هوا ـ نیروگاه‌ ـ سوخت‌ فسیلی‌ ـ محیط زیست‌

 

چکیده‌

نیاز روز افزون‌ جهان‌ و به‌ خصوص‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ به‌ انرژی‌ برق‌ توسعه‌ نیروگاه‌ را طلب‌ می‌کند که‌ این‌ امر طی‌سالهای‌ اخیر بسیار پرشتاب‌ بوده‌ است‌.بدیهی‌ است‌ همسو با افزایش‌ نیروگاه‌ها سوخت‌های‌ فسیلی‌ به‌ خصوص‌ نفت‌ کوره‌ که‌مهمترین‌ تأمین‌ کننده‌ نیاز سوخت‌ نیروگاه‌ها است‌ افزایش‌ یافته‌، به‌ طوری‌ که‌ در سال‌ 1373 بیش‌ از 90 درصد از برق‌ تولیدی‌در کشور از طریق‌ نیروگاه‌های‌ حرارتی‌ بوده‌ و فقط 7/9 درصد از انرژی‌ ابی‌ استفاده‌ شده‌ است‌.

بدین‌ ترتیب‌ نیروگاه‌هابزرگترین‌ مصرف‌ کننده‌ سوخت‌های‌ سنگین‌ می‌باشند.وجود گوگرد که‌ غلظت‌ آن‌ در نفت‌های‌ ایران‌ 5/2 تا 5/3 درصدمی‌رسد و حدود 0/26 درصد ازت‌ بانضمام‌ ازت‌ موجود در هوا و شرایط احتراق‌، اکسیدهای‌ گوگرد و ازت‌ را تولید و انتشارمی‌دهد، علاوه‌ برآن‌ منوکسیدکربن‌ و هیدروکربنهای‌ ناشی‌ از احتراق‌ ناقص‌ بانضمام‌ ذرات‌ معلق‌ و دوده‌ از جمله‌ دیگرآلاینده‌های‌ هوا هستند که‌ در محیط انتشار می‌یابد با این‌ حال‌ شاید یکی‌ از مشکلاتی‌ که‌ امروزه‌ به‌ نیروگاه‌های‌ با سوخت‌فسیلی‌ مربوط می‌شود دی‌اکسیدکربن‌ می‌باشد که‌ اثرات‌ آن‌ در نیروگاه‌های‌ با سوخت‌ فسیلی‌ کشور از نظر انتشار تغییر اقلیم‌هم‌ اکنون‌ مشهود است‌.در این‌ مطالعه‌ اعم‌ آلاینده‌ها مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ و در چندین‌ نوبت‌ اندازه‌گیری‌ گازهای‌ خروجی‌از دودکش‌ اندازه‌گیری‌ شده‌ است‌.دامنه‌ انتشار ایت‌ آلاینده‌ها و اثرات‌ آنها بر سلامت‌ انسان‌ و محیط زیست‌ مورد بحث‌ قرارگرفته‌ است‌.آنچه‌ بعنوان‌ نتیجه‌ می‌توان‌ بیان‌ کرد این‌ است‌ که‌ انتشار آلاینده‌هائی‌ چون‌ اکسیدهای‌ ازت‌ و گوگرد تقریباًدر کلیه‌نیروگاه‌های‌ با سوخت‌ مایع‌ کشور بیش‌ از حد استاندارد می‌باشد و در نیروگاه‌های‌ گاز سوز نیز مشکل‌ انتشار اکسیدهای‌ ازت‌وجود دارد.در پایان‌ این‌ مطالعات‌ راه‌ حلهائی‌ نیز برای‌ کاهش‌ اثرات‌ آلاینده‌ها بر محیط زیست‌ پیشنهاد شده‌ است‌.

 سرآغاز

فعالیت‌های‌ بشر برای‌ تامین‌ امکانات‌ رفاهی‌ و تامین‌ نیازهای‌ زندگی‌ و بالاخره‌ بهبود کیفیت‌ زیستی‌ بطور مستقیم‌ وغیرمستقیم‌ بر محیط زیست‌ اثر گذاشته‌ و چنانچه‌ چاره‌ اندیشی‌ نشود در دراز مدت‌ و شاید هم‌ میان‌ مدت‌ نه‌ تنها کیفیت ‌زندگی‌ را بهبود نبخشد بلکه‌ آن‌ را به‌ نابودی‌ بکشاند.تولید برق‌ به‌ خصوص‌ با استفاده‌ از سوختهای‌ فسیلی‌ نمونه‌ای‌ از این‌ فعالیتها و یا توسعه‌ زیر بنایی‌ است‌ که‌ آلودگی‌های‌ زیادی‌ را وارد محیط زیست‌ می‌نماید و تخریب‌ آن‌ را باعث‌ می‌گردد. بطورکلی‌ می‌توان‌ گفت‌ توسعه‌ به‌ قول‌ دکتر ماهلر اگر در برنامه‌ توسعه‌ بهداشت‌ و محیط زیست‌ فراموش‌ شود همه‌ چیز فراموش‌شده‌ است‌ (1) زیرا زندگی‌ در محیط زیست‌ ناسالم‌ بسیار ملال‌آور خواهد بود.سالانه‌ صدها هزار نفراز ساکنین‌ کره‌ زمین‌ و به‌خصوص‌ در شهرهای‌ صنعتی‌ از سرطان‌های‌ مرتبط با آلودگی‌ هوا جان‌ می‌سپارند.صدها هزار نفر از بیماریهای‌ برونشیت‌، آمفیزم‌ و سایر بیماریهای‌ تنفسی‌ رنج‌ می‌برند. (2) هزاران‌ هکتار از جنگلهای‌ آلمان‌، کانادا و سایر نقاط جهان‌ در اثر گازهای ‌اسیدی‌ منتشره‌ از صنایع‌ و عمدتاً نیروگاه‌ها نابود شده‌ یا رو به‌ نابودی‌ می‌روند.(3و 4)در چنین‌ شرایطی‌ جلوگیری‌ از آلودگی‌هوا یا بهتر بگوییم‌ کنترل‌ آلاینده‌ها امری‌ ضروری‌ و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

مهمترین‌ آلاینده‌های‌ هوا منتشره‌ از نیروگاه‌ها از نظر اثرات‌ فوری‌ و محلی‌ دی‌ اکسید گوگرد و اکسیدهای‌ ازت‌ و ذرات‌ هستند و از نظر اثرات‌ جهانی‌ دی‌ اکسید کربن‌ می‌باشد.

 دی‌اکسید گوگرد (SO2)

تقریباً 100 درصد گوگرد موجود در سوخت‌ مایع‌ مصرفی‌ نیروگاهها که‌ بین‌ 5/2 تا 5/3 درصد در سوخت‌های‌ ایران‌ است‌ تبدیل‌ به‌ SO2 می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر هر کیلوگرم‌ گوگرد موجود در سوخت‌ 2 کیلوگرم‌ SO2 تولید می‌نماید و استاندارد  SO2 در هوای‌ آزاد برای‌ میانگین‌ 24 ساعته‌ 260 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ است‌.

مقادیر بیشتر با توجه‌ به‌ غلظت‌، باعث‌ تحریک‌ مجاری‌ فوقانی‌ تنفسی‌، تحریک‌ و تورم‌ ریه‌ها، کاهش‌ DNA  و تغییرات‌کروموزومی‌ می‌شود.

ضمناًدر محیطی‌ که‌ SO2وجود داشته‌ باشد لنفوسیت‌ها از بین‌ می‌روند و مقاومت‌ بدن‌ در برابر بیماریهای‌ عفونی‌ کاهش ‌می‌یابد مقدار 2قسمت‌ در میلیون‌ دی‌اکسید گوگرد برای‌ بسیاری‌ از گیاهان‌ سمی‌ است‌ و دی‌اکسید گوگرد در هوا بهSO2اکسید شده‌ و بصورت‌ باران‌ اسیدی‌ به‌ زمین‌ باز می‌گردد، که‌ این‌ پدیده‌ اکنون‌ با تغییرPHدریاچه‌ها و رودخانه‌ها زندگی‌ آبزیان‌را به‌ خطر انداخته‌ و با بارش‌ بر جنگل‌ها و مزارع‌ کشاورزی‌ خسارات‌ اقتصادی‌ زیادی‌ به‌ بار آورده‌ است‌. از اثرات‌ دیگر آن ‌خوردگی‌ فلزات‌ به‌ خصوص‌ در خود نیروگاه‌ را می‌توان‌ ذکر کرد.

اکسیدهای‌ ازت‌

استاندارد اکسیدهای‌ ازت‌ برای‌ میانگین‌ 24 ساعته‌ تعریف‌ نشده‌ ولی‌ میانگین‌ سالانه‌ 05/0 قسمت‌ در میلیون‌ می‌باشد، دی‌اکسید ازت‌ در ششها تبدیل‌ به‌ نیتروزامین‌ که‌ یک‌ ماده‌ سرطان‌زا می‌باشد می‌گردد و یا وارد خون‌ شده‌ بیماری‌ خونی‌Methemoglobinemiaرا باعث‌ می‌گردد بطور کلی‌ دی‌اکسید ازت‌ یک‌ محرک‌ قسمتهای‌ تحتانی‌ ریه‌ بوده‌ و ایجاد تورم‌ درریه‌ها می‌نماید و ضمناً ماکروفاژها را مهار کرده‌ و مقاومت‌ بدن‌ را در برابر بیماری‌ها ضعیف‌ می‌کند. اکسیدهای‌ ازت‌ درچرخه‌ واکنشهای‌ فتوشیمیایی‌ تولید، اوزن‌، PANو اسماگ‌ می‌نماید که‌ هم‌ برای‌ سلامت‌ انسان‌ و هم‌ گیاهان‌ مضر می‌باشد.

دی‌اکسید کربن‌

هر چند از نظر محیط زیست‌ و بهداشت‌ در واکنش‌ احتراق‌ هر چقدر دی‌اکسید کربن‌ بیشتری‌ تولید شود بهتر است‌ ولی ‌بهرحال‌ دی‌اکسید کربن‌ از جمله‌ گازهای‌ گلخانه‌ای‌ شناخته‌ شده‌ می‌باشد که‌ به‌ علت‌ افزایش‌ غلظت‌ آن‌ طی‌ پنجاه سال‌ اخیر بین‌ 6/0 تا 1 درجه‌ سانتی‌گراد به‌ میانگین‌ دمای‌ کره‌ زمین‌ افزوده‌ شده‌ است‌. (6) در مورد اثر تغییر دما همین‌ نکته‌ کافی‌ است‌ که‌ بافقط 6 درجه‌ سانتی‌گراد دوران‌ یخبندان به‌ بین‌ یخبندان‌ تبدیل‌ شده‌ است‌ تا زمانی‌ که‌ انرژیهای‌ جانشین‌ مانند خورشید، باد،زمین‌ گرمایی‌ و امواج‌ دریا به‌ بهره‌برداری‌ کامل‌ نرسد استفاده‌ از سوختهای‌ فسیلی‌ و انتشار هر چه‌ بیشتر دی‌اکسید کربن‌ غیرقابل‌ اجتناب‌ است‌.تنها کمکی‌ که‌ می‌توان‌ انجام‌ داد استفاده‌ بهینه‌ از انرژی‌ و در نتیجه‌ صرفه‌ جویی‌ در مصرف‌ می‌باشد.

استفاده‌ از نیروگاه‌های‌ سیکل‌ ترکیبی‌ یکی‌ از اقدامات‌ مؤثر در جهت‌ کاهش‌ مصرف‌ در نیروگاه‌ و در نتیجه‌ تولید CO2 می‌باشد.

با توجه‌ به‌ آنکه‌ اشاره‌ شد بخش‌ محیط زیست‌ مرکز تحقیقات‌ نیرو طی‌ یک‌ برنامه‌ مدون‌ ظرف‌ سه‌ سال‌ آلودگیهای‌ منتشره‌ از نیروگاه‌های‌ کشور را بررسی‌ نموده‌ است‌ که‌ در اینجا چکیده‌ بخشی‌ از این‌ مطالعه‌ که‌ مربوط به‌ آلودگی‌ هوا می‌باشد به‌ اطلاع‌ خواهد رسید.

روش‌ تحقیق‌

محل‌ بررسی‌ تقریباً کلیه‌ نیروگاه‌های‌ حرارتی‌ اعم‌ از بخاری‌ یا توربین‌های‌ گازی‌ می‌باشد که‌ آلاینده‌ها هم‌ در گاز خروجی‌ وهم‌ در محیط اطراف‌ اندازه‌گیری‌ شدند.

 روش‌ اندازه‌گیری‌

اندازه‌گیری‌ آلاینده‌های‌ گاز خروجی‌ دودکش‌ با استفاده‌ از Stack Analyser Testo -350  مجهز به‌ سنسورهای‌ الکتروشیمیایی ‌برای‌ گازهای‌ O2, CO2, CO, SO2, NO2 و NO فشار گاز و برای‌ سرعت‌ گاز خروجی‌ از Pitot tube استفاده‌ شد وسنجش‌ دمای‌ گاز با استفاده‌ از سنسور Testo انجام‌ گرفته‌ است‌ و اندازه‌گیری‌ آلاینده‌ها در محیط اطراف‌ با روش‌های ‌شیمیایی‌ مندرج‌ در ASTM صورت‌ گرفته‌ (9) و برای‌ محاسبه‌ پراکندگی‌ آلاینده‌ها از مدل‌ گوس‌ و نرم‌افزار Screen استفاده‌شده‌ است‌.

یافته‌ ها

هم‌ اکنون‌ در کشور ما 34نیروگاه‌ حرارتی‌ در شبکه‌ برق‌ سراسری‌ روزانه‌ 5887میلیون‌ لیتر مازوت‌ و 12541 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌ و 1151 میلیون‌ لیتر گازوئیل‌ مصرف‌ می‌کنند و سالانه‌ 1365 کیلووات‌ ساعت‌ برای‌ هر هموطن‌ برق‌ تولیدمی‌نمایند. در بین‌ نیروگاه‌های‌ مطالعه‌ شده‌ 8 نیروگاه‌ که‌ از سوخت‌ مازوت‌ استفاده‌ می‌نمایند غلظت‌ دی‌اکسید گوگرد درگازهای‌ خروجی‌ آنان‌ با توجه‌ به‌ گوگرد بالای‌ مازوت‌های‌ مصرفی‌ بیش‌ از استانداردهای‌ رایج‌ است‌.

ولی‌ چنانچه‌ به‌ استاندارد اولیه‌ پیشنهادی‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌ ایران‌ مقایسه‌ شود فقط 6 نیروگاه‌ از حد مجاز 800 قسمت‌ در میلیون‌ تجاوز نموده‌ است‌.

ضمناً بر اساس‌ ضریب‌ انتشار بدست‌ آمده‌ در این‌ پژوهش‌ مقدار SO2تخلیه‌ شده‌ توسط نیروگاه‌ در هوای‌ ایران‌ به‌ 547500 تن‌ در سال‌ بالغ‌ می‌شود. بدیهی‌ است‌ این‌ مقدار همراه‌ با آنچه‌ از طریق‌ سایر صنایع‌ وارد جو می‌شود می‌تواند خسارات‌اقتصادی‌ زیادی‌ را بر محیط زیست‌ وارد آورد.

همچنین‌ 6 نیروگاه‌ که‌ در بین‌ آنها نیروگاه‌های‌ گازسوز نیز دیده‌ می‌شود بیش‌ از حد استاندارد 135گرم‌ به‌ گیگاژول‌ انرژی‌ورودی‌ اکسیدهای‌ ازت‌ وارد هوا می‌نماید باید اضافه‌ نمود که‌ استاندارد ملی‌ برای‌ NOX خروجی‌ هنوز مشخص‌ نشده‌ است‌.برآورد NOX تخلیه‌ شده‌ در ایران‌ از طریق‌ دودکش‌ نیروگاه‌ها به‌ 147450 تن‌ در سال‌ میرسد میزان‌ CO2 در گاز خروجی‌بین‌ 3 تا 15 درصد اندازه‌گیری‌ شده‌ است‌ که‌ دقیقاً با توجه‌ به‌ تنظیم‌ نسبت‌ هوا به‌ سوخت‌ متغیر بوده‌ است‌ به‌ عبارت‌ دیگرغلظت‌ CO2 عکس‌ غلظت‌ CO می‌باشد. طبق‌ محاسبات‌ انجام‌ شده‌ در شرایط استیوکیومتری‌ با احتراق‌ هر کیلوگرم‌ مازوت‌ 55/1 کیلوگرم‌ CO2 و هر متر مکعب‌ گاز طبیعی‌ 98/1 متر مکعب‌ CO2 تولید می‌نماید که‌ با توجه‌ به‌ دمای‌ متوسط گاز خروجی‌ (60 درجه‌ سانتی‌گراد) جمعاً با مصرف‌ مازوت‌ و گاز طبیعی‌ 103*38141 تن‌ CO2 در سال‌ تولید می‌شود. ولی‌ ازآنجا که‌ سوخت‌ کامل‌ نیست‌ و شرایط استیوکیومتری‌ برقرار نمی‌باشد با توجه‌ به‌ اندازه‌گیری‌های‌ انجام‌ شده‌ بطور متوسط103*21900تن‌ دی‌اکسیدکربن‌ از طریق‌ نیروگاه‌ها تولید می‌گردد و هر چند این‌ مقدار نسبت‌ به‌ کل‌ دی‌اکسیدکربن‌ تولیدی‌ در جهان‌ فقط کسری‌ از درصد را تشکیل‌ می‌دهد ولی‌ از آنجا که‌ ایران‌ قرارداد کنواکسیون‌ تغییرات‌ اقلیم‌ را پذیرفته‌ و به‌تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسیده‌ است‌ ناچار باید مطالعاتی‌ در این‌ زمینه‌ نیز صورت‌ گیرد و سهم‌ ایران‌ در انتشار آنهاتعیین‌ گردد. در این‌ راستا یک‌ بررسی‌ کلی‌ به‌ منظور تدوین‌ متدولوژی‌ تحقق‌ در بخش‌ محیط زیست‌ به‌ موجب‌ قراردادی‌ که‌ با سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌ داشته‌ است‌ صورت‌ گرفته‌ که‌ موضوع‌ بحث‌ این‌ مقاله‌ نمی‌باشد.همچنین‌ در برنامه‌ ریزی‌ توسعه‌ ظرفیت‌ نیروگاهی‌ کشور که‌ طی‌ برنامه‌های‌ پنجساله‌ اول‌ تا سوم‌ اجرا شده‌ یا در دست‌ اجرا است‌ عمدتا گرایش‌ به‌سمت‌ ایجاد نیروگاههای‌ ابی‌ در اولویت‌ اول‌ و سپس‌ سیکل‌ ترکیبی‌ بوده‌ است‌ که‌ در مجموع‌ انتشار آلاینده‌های‌ نیروگاهی‌ وگلخانه‌ای‌ را از نظر مقدار سرانه‌ کاهش‌ می‌دهد.

انتشار آلودگی‌ در محیط اطراف‌ نیروگاه‌

برای‌ اندازه‌گیری‌ دی‌ اکسید گوگرد در اطراف‌ نیروگاه‌ از روش‌ آب‌ اکسیژنه‌ و تیتراسیون‌ و برای‌ اکسیدهای‌ ازت‌ از روش‌ گریس‌-سالتزمن‌ و برای‌ ذرات‌ معلق‌ از نمونه‌ برداری‌ حجم‌ زیاد استفاده‌ شده‌ است‌.از آنجا که‌ ارائه‌ نتایج‌ کلیه‌ نیروگاه‌ها در این‌ مقاله ‌نمی‌گنجد به‌ یک‌ مورد اشاره‌ می‌شود.

غلظت‌ اکسید گوگرد در جهت‌ وزش‌ باد حتی‌ تا فاصله‌ 5000متری‌ 149 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ بوده‌ که‌ تقریباً 2/5 برابر میانگین‌ سالانه‌ بوده‌ ولی‌ از استاندارد 24 ساعته‌ تجاوز نمی‌کند در این‌ اندازه‌گیری‌ سرعت‌ جریان‌ باد 6 متر در ثانیه‌ و دمای‌هوا 23 درجه‌ سانتی‌گراد بوده‌ است‌ در همین‌ شرایط و در همین‌ فاصله‌ مدل‌، عدد 345 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ را داده‌ است‌که‌ با ضریب‌ 3/2 با مقادیر اندازه‌گیری‌ شده‌ تطابق‌ دارد معمولا تا این‌ مقدار انحراف‌ مورد قبول‌ مدل‌ سازان‌ است‌ و حداکثرآلودگی‌ ناشی‌ از نیروگاه‌ مورد بحث‌ که‌ دارای‌ دودکش‌ به‌ ارتفاع‌ 120 متر می‌باشد در حالت‌ پایداری‌ جوی‌ C در فاصله‌ 4390متری‌ حدود 3/345 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ بر آورد شده‌ است‌.بطور کلی‌ میانگین‌ غلظت‌ دی‌ اکسید گوگرد در نمونه‌های‌جمع‌ آوری‌ شده‌ در فصول‌ مختلف‌ در اطراف‌ نیروگاه‌ تا فاصله‌ 5 کیلومتری‌ در جهت‌ غرب 034/0 با انحراف‌ معیار 013/0 در جهت‌ جنوب‌ 026/0 با انحراف‌ معیار 007/0 ، در جهت‌ شرق‌ 031/0 با انحراف‌ معیار 013/0 و در جهت‌ شمال‌ 013/0 با انحراف‌ معیار 009/0 قسمت‌ در میلیون‌ بوده‌ است‌.

در محاسبات‌ انجام‌ شده‌ حداکثر SO2 در شرایط بحرانی‌ در فاصله‌ 1278 متری‌ 1187 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ برآوردشده‌ است‌.

دی‌ اکسید ازت‌

حداکثر غلظت‌ اکسیدهای‌ ازت‌ در نمونه‌ها 36 میکروگرم‌ در متر مکعب‌ در 500 متری‌ جنوب‌ شرقی‌ نیروگاه‌ زمانی‌ اتفاق ‌افتاده‌ که‌ سرعت‌ باد 3 متر در ثانیه‌ بوده‌ است‌ در برآورد انجام‌ شده‌ توسط مدل‌ حداکثر ممکن‌ در شرایط بحرانی‌ 305میکروگرم‌ در متر مکعب‌ در بدترین‌ شرایط جوی‌ و در فاصله‌ 1258متری‌ از پای‌ دودکش‌ خواهد بود.این‌ مقدار حدود دوبرابر استاندارد می‌باشد ولی‌ در اندازه‌گیری‌های‌ انجام‌ شده‌ همیشه‌ مقدار NOX در فواصل‌ و جهات‌ مختلف‌ از دودکش‌نیروگاه‌، کمتر از استاندارد بوده‌ است‌ و محاسبه‌ مدل‌ هم‌ در شرایط اندازه‌گیری‌ حدود 68میکروگرم‌ در متر مکعب‌ را نشان ‌می‌دهد که‌ تا حدود زیادی‌ با آنچه‌ قبلا بحث‌ شد توافق‌ دارد.

علاوه‌ بر این‌ میزان‌ گوگرد موجود در برگ‌ چندین‌ گونه‌ گیاهی‌ منطقه‌ اندازه‌گیری‌ شده‌ است‌ که‌ نشان‌ می‌دهد میانگین‌ گوگرد دربرگ‌ گیاهان‌ تا فاصله‌ 5000 متری‌ در مقایسه‌ با گیاهان‌ پارکی‌ که‌ حدود 16 کیلومتر از نیروگاه‌ فاصله‌ دارد حدود 2 برابر تفاوت‌دارد (286/0 در پارک‌ و 484/0 در 5000 متری‌ و 484/0 در 3000 متری‌).

 

پیشنهادات‌ برای‌ کاهش‌ به‌ ترتیب‌ شامل‌:

 

مطالعات‌ انجام‌ شده‌ به‌ این‌ نتیجه‌ رسیده‌ است‌ که‌ چون‌ نیروگاه‌های‌ مازوت‌ سوز در شرایط مختلفی‌ از نظر هواشناسی‌، توپوگرافی‌ و امکانات‌ قرار گرفته‌اند لازم‌ است‌ با توجه‌ به‌ شرایط موجود برای‌ هر کدام‌ جداگانه‌ تصمیم‌ گرفته‌ شود، مثلا برای ‌نیروگاهی‌ که‌ بین‌ یانگسترم‌ و دودکش‌ فضای‌ کافی‌ وجود ندارد نمی‌توان‌ از اسکرابر استفاده‌ کرد لذا روشهای‌ پاشش‌ خشک‌ یاکاتالیست‌ را می‌توان‌ بررسی‌ نمود و یا در جائیکه‌ مشکل‌ تهیه‌ آب‌ وجود دارد اسکرابرتر اقتصادی‌ نخواهد بود در این‌ زمینه‌ مطالعاتی‌ انجام‌ گرفته‌ و یک‌ مورد در حال‌ بررسی‌ نهائی‌ می‌باشد. بهر حال‌ روشهای‌ رایج‌ به‌ ترتیب‌ شامل‌:

1- تغیر سوخت‌ مایع‌ به‌ گاز

2- گوگرد زدایی‌ از سوخت‌ قبل‌ از مصرف‌.

3- استفاده‌ از روش‌های‌ کنترل‌ شامل‌ اسکرابرهای‌ تر یا خشک‌ و سایر فراینده‌های‌ رایج‌ (FGD)

فهرست‌ مراجع‌ و ماخذ

1- Panel op Experts for Environmental Management Water ressources (1989) management

2- World Bank, World Development Report 1992, Develpment and the Oxford University, Press. Environment

3- IUCN - The World Conservation Union Caring for the Earth, A straregy for Sustanable Living; Gland,Switzerland 1991.

4- World Bank, World Development 1994, Infrastrucure for Development, University Press. Oxford

5- World Health Organiation; Air Quality guideline for Europe 1987.

 

6ـ منصور غیاث‌الدین‌، آلودگی‌ هوا (ترجمه‌) موسسه‌ انتشارات‌ دانشگاه‌ تهران‌، چاپ‌ دوم‌ 1373.

7ـ غیاث‌الدین‌، منصور، نشریه‌ علمی‌ دانشکده‌ بهداشت‌، دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ تهران‌، 1372.

8ـ مرکز تحقیقات‌ نیرو، گزارشات‌ پروژه‌ اثرات‌ زیست‌ محیطی‌، نیروگاه‌، آلودگی‌ هوا، 1375.

9- Annual Book of ASTM Standards Volum 11.03 0994.

10- مرکز تحقیقات نیرو، گزارشات نیرو پروژه اثرات زیست محیطی، نروگاه، آلودگی هوا، 1375.




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: آلودگی‌ هوای‌ منتشر از نیروگاه‌های‌ برق واژه‌های‌ کلیدی‌ ـ آلودگی‌ هوا ـ نیروگاه‌ ـ سوخت‌ فسیلی‌ ـ محیط زیست‌ - تغیر سوخت‌ مایع‌ به‌ گاز 2- گوگرد زدایی‌ از سوخت‌ قبل‌ از مصرف‌. 3- استفاده‌ از روش‌های‌ کنترل‌ شامل‌ اسکرابرهای‌ تر یا خشک‌ و سایر فراینده‌های‌ رایج‌ (FGD) فهرست‌ مراجع‌ و ماخذ 1- Panel op Experts for Environmental Management Water ressources (1989) management 2- World Bank , World Development Report 1992 , Develpment and the Oxford University , Press. Environment 3- IUCN - The World Conservation Union Caring for the Earth , A straregy for Sustanable Living; Gland , Switzerland 1991. 4- World Bank , World Development 1994 ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

پیشگیری از بروز خطاهای اپراتوری

امروزه صنایع همگام با پیشرفت روز افزون دانش و فناوری به سطح قابل توجهی از به کارگیری منابع خصوصا منابع انسانی گام برداشته اند. در بنیاد و تئوری های نوین مدیریت از منابع انسانی به عنوان اساسی ترین و پایه ای ترین شاخص ها و بنیان سازمان ها نام برده شده است و امروزه اعتبار و ارزش یک سازمان به نیروهای انسانی متخصص آن ارزیابی می گردد نه به حجم تجهیزات، ماشین آلات و فضای کاری. در دهه های اخیر در ادبیات سازمان و مدیریت و علی الخصوص مدیریت منابع انسانی به طور روز افزون از پرورش و حفظ منابع انسانی صحبت به میان امده است و حتی برای آن بعد راهبردی نیز قایل شده اند.

 اشتباه در سازمان­ها به دلایل مختلفی اتفاق می افتد ولی اغلب آنها قابل جلوگیری هستند. اگر مردم تلاش کنند وقتی مشکلی به­وجود می­آید، آن­را بشناسند و علت­هایش را ریشه یابی کنند و برای آن یک اقدام اصلاحی مناسب انجام دهند، از بروز مشکلات در مراحل مختلف کار پیشگیری می­شود و در صورت ایجاد مشکل، در کمترین زمان شناسایی می­شود و مثل علف هرز از بین می­رود. استفاده از ابزارها و تکنیک های ساده در اجزای مکانیکی و دیگر وسایل ایمنی می­تواند بصورت شایسته ای از بروز اشتباه و اتفاقات فاجعه بار جلوگیری کند. عمدتا برخی از خطاها می توانند منشا انسانی داشته باشند. با توجه به افزایش روز افزون حجم کارها و فعالیت ها،‌ افزایش در پیچیدگی های تکنولوژیکی فرایندها و تغییرات بسیار چه خواسته و چه ناخواسته، در بسیاری از صنایع خطاهای انسانی که می تواند به تولید محصولات و قطعات معیوب منتج گردد را شاهد هستیم. تولید محصولات معیوب و نقص در سیستم یعنی نارضایتی مشتریان و افزایش غیر قابل کنترل هزینه ها و در نهایت شکست سازمان.

معمولا خطاهای انسانی در فعالیت های تولید در وهله اول بنا بر بی توجهی، فراموشکاری و بی دقتی فرد تلقی می گردد و نزدیکترین راه کار برای رفع آن برای برخی از مدیران استفاده از روش های تنبیهی و تادیبانه می باشد که در واقع اینگونه روش ها تنها التیام دهنده کوتاه مدت دردی هستند که سازمان را آرام آرام با خود مانوس می کند. استفاده واژه مانوس برای آن بود که در بسیاری از سازمان ها نگاه عجولانه و سریع به یک مشکل و به کارگیری یک روش اصلاحی بدون اندیشه و منطق، به مرور زمان می تواند از او ( سازمان) یک رویین تن در مقابل اعمال تغییرات عمدتا اصلاحی و بی تفاوت نسبت به مسائل ریشه ای و پایه ای بسازد. خطاهای انسانی عمدتا انواع مختلفی دارند که در زیر می توان به چند مورد از آن ها اشاره نمود:

 1- بی توجهی یا فراموشکاری : وقتی تمرکز نداریم ، بعضی چیزها را فراموش می کنیم.

2- خطای ناشی از درک اشتباه : گاهی قبل از درک کامل شرایط محیطی فوری نتیجه گیری می کنیم.

3- خطای شناسایی : گاهی در خصوص یک موقعیت، اشتباه قضاوت می کنیم ‌چون یا آن را خیلی سریع از نظر می گذرانیم و یا آن موقعیت به قدری از ما دور است که نمی توانیم آن را به وضوح تشخیص دهیم.

4- خطای ناشی از بی­تجربه بودن: گاهی به دلیل نبود تجربه، اشتباه می­کنیم.

5- خطای ناشی از بی تفاوتی به قوانین: گاهی در برخی شرایط، رعایت قوانین را غیر ضروری می دانیم.

6- خطای غیر عمد : گاهی به دلیل حواس پرتی و بی آن که متوجه باشیم، اشتباه می کنیم.

7- خطای ناشی از کندی : گاهی به دلیل تاخیر در قضاوت، ‌کارها را به کندی انجام می دهیم و در نتیجه عکس العمل مناسب نداریم و اشتباه اتفاق می افتد.

8- خطای ناشی از فقدان استاندارد : بعضی از خطاها به دلیل فقدان دستورالعمل و استانداردهای مناسب کاری موجود اتفاق می افتد .

9- خطای غیر منتظره : گاهی خطاها زمانی رخ می دهند که تجهیزات، مطابق انتظار کار نمی کنند ولی علائم آن را تشخیص نمی دهیم.

10- خطای عمدی : ممکن است فردی عمداً اشتباه کند تا ضرری به سازمان خود وارد کرده باشد. (سوء تفاهمات شخصی).

 نباید انتظار داشت که افراد همه کارها را همیشه مثل یک ماشین درست و دقیق انجام دهند. یک حواس پرتی کوچک می تواند باعث بروز اشتباه کاری شود. این خطا لزوما" به عنوان کم کاری یا قصور در کار نیست. بلکه یک نقص طراحی است که باعث شده برای انجام عملیاتی، توجه و دقت عمل زیادی صرف شود و این مشکل بزرگی است.

 انواع منشأ عیوب :

1- از قلم افتادن یک فرایند

2- خطاهای فرایندی

3- خطاهای مربوط به موقعیت قطعه کار

4- از قلم افتادن قطعات

5- اشتباه بودن قطعات

6- فرایند بر روی قطعه اشتباه

7- اشتباه حین عملیات

8- خطاهای تنظیم

9- آماده­سازی نادرست ماشین­آلات

10- آماده­سازی نادرست ابزارها و جیگ­ها

 روش اجرا :

 امروزه می توان با به کارگیری ابزارها و تکنیک های بسیاری در جهت شناسایی این گونه خطاها چه با منشا انسانی و چه تجهیزاتی اقدام نمود و در صدد از بین بردن آنها برآمد. در این نوع دیدگاه ها، منشأ عیوب شناسایی و از ریشه حذف می­شوند. که اغلب ابتکارات ساده­ای هستند توانسته­اند درصد حوادث انسانی، خرابی دستگاه­ها، ضایعات منابع و خطاهای انسانی را بشدت کاهش دهند و صرفه­جویی­های کلانی را به­همراه داشته باشند. به کارگیری تکنیک­های خطاناپذیر سازی که خطاها را نشان دهد یا از بروز عیب در اولین مرحله کاری، جلوگیری کند یا خطاها را دسته بندی نماید که در این حالت راحتتر می توان روی ان ها اقدامات موثری را به کار گرفت.

 شناسایی خطاها به روش­های مختلف امکان­پذیر است. برخی به­صورت دیداری قابل تشخیص هستند ولی برخی باید به­صورت تخصصی تر شناسایی شوند. روش­هایی مثل FMEA با تشکیل تیم های چند تخصصی CFT، محاسبه ضریب کارایی شاخص OEE، درخت خطا ـ شکایت مشتری و ... روش­هایی هستند که می توانند در شناسایی خطاها مورد استفاده قرار گیرند.

 برای اجرا می توان به طور خلاصه

1- تعیین مقدار خطای اپراتوری به عنوان یک شاخص عملکردی

2- اندازه گیری میزان خطاهای اپراتوری

3- تشکیل تیم های چند تخصصی

4- شناسایی خطا

5- ریشه یابی علل و منشا به وجود آوردنده خطا

6- به کارگیری راه کارها و تکنیک های پیشگیری از خطا

 استفاده از تیم­های چند تخصصی CFT

 تیم­های چند تخصصی باید فرایندهایی را که در آن خطاهای اپراتوری در درجه بندی وقوع و کشف عیب تاثیردارد و در نهایت باعث افزایش شاخص RPN می شود، شناسایی کند. این می تواند صرفا بر روی فرایندهایی انجام گردد که بیشترین توجه را به خود اختصاص داده اند و یا از منظر مشتری و صاحبان فرایند بحرانی شناخته شده است. با به کارگیری ابزارهای تحلیلی همچون FMEA می توان طرح اولویتی از عوامل و علل پدید آوردنده خطاها تهیه نمود.




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: بی توجهی یا فراموشکاری : وقتی تمرکز نداریم , بعضی چیزها را فراموش می کنیم. 2- خطای ناشی از درک اشتباه : گاهی قبل از درک کامل شرایط محیطی فوری نتیجه گیری می کنیم. 3- خطای شناسایی : گاهی در خصوص یک موقعیت , اشتباه قضاوت می کنیم ‌چون یا آن را خیلی سریع از نظر می گذرانیم و یا آن موقعیت به قدری از ما دور است که نمی توانیم آن را به وضوح تشخیص دهیم. 4- خطای ناشی از بی­تجربه بودن: گاهی به دلیل نبود تجربه , اشتباه می­کنیم. 5- خطای ناشی از بی تفاوتی به قوانین: گاهی در برخی شرایط , رعایت قوانین را غیر ضروری می دانیم. 6- خطای غیر عمد : گاهی به دلیل حواس پرتی و بی آن که متوجه باشیم , اشتباه می کنیم. 7- خطای ناشی از کندی : گاهی به دلیل تاخیر در قضاوت , ‌کارها را به کندی انجام می دهیم و در نتیجه عکس العمل مناسب نداریم و اشتباه اتفاق می افتد. 8- خطای ناشی از فقدان استاندارد : بعضی از خطاها به دلیل فقدان دستورالعمل و استانداردهای مناسب کاری موجود اتفاق می افتد . 9- خطای غیر منتظره : گاهی خطاها زمانی رخ می دهند که تجهیزات ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
فیلم معرفی و بازدید کارخانه تولید ژنراتور های نیروگاهی پارس ( مپنا)


شركت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارس، به عنوان تنها تولید كننده ژنراتورهای نیروگاهی آبی، حرارتی و انواع باسداكت¬های نیروگاهی در كشور و همچنین ژنراتورها و باسداكت های صنعتی و الكتروموتورهای توان بالا و تراكشن موتور با تعهد به حفظ محیط زیست و استراتژی مشتری مداری ضمن برخورداری از سیستم های یكپارچه مدیریت(IMS) و سیستم های اطلاعاتی مدیریتی چون SAP و كسب افتخارات بین المللی، در تكمیل زنجیره ساخت نیروگاه ها، زنجیره ساخت لوكوموتیو و ارائه محصول به صنایع و همچنین خدمات پس از فروش محصولات و ارائه خدمات تخصصی مطابق استانداردهای معتبر جهانی ایفای نقش می نماید.

تاریخچه و همكاران داخلی و خارجی: شركت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) فعالیت خود را از سال 1377 آغاز نموده و با همكاری تولیدكنندگان بین المللی این صنعت همچون Siemens ، Alstom، Ansaldo ، Andritz (Eline) ، GE(Canada) وJeumont توانسته است علاوه بر تولید بیش از 35000 مگاوات مولد نیروگاهی نصب و بهره برداری شده به همراه باسداكت و تجهیزات جانبی، محصولات خود را به كشورهایی چون سوریه، عراق، عمان، تاجیكستان و... صادر نماید.

فیلم معرفی کارخانه پارس ژنراتور



حجم کلی: 250 مگابایت
فرمت فایل : mkv
تعداد پارت : 3
بعد از دانلود با نرم افزار WinRar
تمامی قسمت ها را ترکیب نمائید.
قیمت : رایگان

pass: mechanicspa.mihanblog.com

منبع : mechanicspa.mihanblog.com




:: مرتبط با: مولتی مدیا های مهندسی ,
:: برچسب‌ها: فیلم معرفی و بازدید کارخانه تولید ژنراتور های نیروگاهی پارس ( مپنا) شركت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا پارس , به عنوان تنها تولید كننده ژنراتورهای نیروگاهی آبی , حرارتی و انواع باسداكت¬های نیروگاهی در كشور و همچنین ژنراتورها و باسداكت های صنعتی و الكتروموتورهای توان بالا و تراكشن موتور با تعهد به حفظ محیط زیست و استراتژی مشتری مداری ضمن برخورداری از سیستم های یكپارچه مدیریت(IMS) و سیستم های اطلاعاتی مدیریتی چون SAP و كسب افتخارات بین المللی , در تكمیل زنجیره ساخت نیروگاه ها , زنجیره ساخت لوكوموتیو و ارائه محصول به صنایع و همچنین خدمات پس از فروش محصولات و ارائه خدمات تخصصی مطابق استانداردهای معتبر جهانی ایفای نقش می نماید. تاریخچه و همكاران داخلی و خارجی: شركت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) فعالیت خود را از سال 1377 آغاز نموده و با همكاری تولیدكنندگان بین المللی این صنعت همچون Siemens , Alstom , Ansaldo ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
عنوان مقاله :

اینورتر سه فاز متصل به شبکه با کنترلر هیسترزیس تطبیقی

چکیده
 در این مقاله یک اینورتر سه فاز متصل به شبکه با روش کنترل جریان جدید شبیهسازی شده است. روش کنترل اینورتر بر مبنای کنترل جریان هیسترزیس تطبیقی است. مزیت اصلی این روش فرکانس کلیدزنی ثابت و اعوجاج هارمونیکی کمتر میباشد. انرژی حاصل از توربینهای بادی و سلول های خورشیدی توان متوسط و پایین میتواند توسط این اینورتر به شبکه تزریق گردد. نتایج شبیهسازی نشان دهنده فرکانس کلیدزنی ثابت و کیفیت مناسبIEEE Standard توان تزریقی اینورتر به شبکه مطابق با استاندارد 1547 میباشد. (THD<5%)

واژ ه های کلیدی- اینورتر سه فاز، تولید پراکنده، کنترل جریان هیسترزیس تطبیقی

دانلود



:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: عنوان مقاله : اینورتر سه فاز متصل به شبکه با کنترلر هیسترزیس تطبیقی چکیده در این مقاله یک اینورتر سه فاز متصل به شبکه با روش کنترل جریان جدید شبیهسازی شده است. روش کنترل اینورتر بر مبنای کنترل جریان هیسترزیس تطبیقی است. مزیت اصلی این روش فرکانس کلیدزنی ثابت و اعوجاج هارمونیکی کمتر میباشد. انرژی حاصل از توربینهای بادی و سلول های خورشیدی توان متوسط و پایین میتواند توسط این اینورتر به شبکه تزریق گردد. نتایج شبیهسازی نشان دهنده فرکانس کلیدزنی ثابت و کیفیت مناسبIEEE Standard توان تزریقی اینورتر به شبکه مطابق با استاندارد 1547 میباشد. (THD<5%) واژ ه های کلیدی- اینورتر سه فاز , تولید پراکنده , کنترل جریان هیسترزیس تطبیقی دانلود ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
عنوان مقاله:

میکروشبکه ها و منافع اقتصادی آن

چکیده - پیوستن تولیدات کوچک و مدولار و ذخیره ی انرژی در سیستم های ولتاژ پایین یا متوسط نوع جدیدی از سیستم قدرت را به نام سیستم میکرو شبکه شکل می دهد. سیستم های میکرو شبکه در سایزها و شکل های مختلفی هستند و می توانند به شبکه ی قدرت اصلی متصل شوند و یا به طور مستقل ، مشابه سیستم های قدرتی که در جزیره های طبیعی وجود دارد مورد بهره برداری قرار بگیرند. امروزه با وارد شدن میکروشبکه ها به حوزه ی مطالعات و ارتباط آنها با شبکه ی اصلی منفعت های اقتصادی بسیاری مورد بحث قرار می گیرد. این مقاله به بررسی اقتصاد میکرو شبکه ها پرداخته است با بررسی اقتصاد میکروشبکه ها منافع وجود چنین شبکه هایی در کنار شبکه ی اصلی تایید می شود.

واژ ه های کلیدی- میکروشبکه ، تولید پراکنده، اقتصاد

دانلود



:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: عنوان مقاله: میکروشبکه ها و منافع اقتصادی آن چکیده - پیوستن تولیدات کوچک و مدولار و ذخیره ی انرژی در سیستم های ولتاژ پایین یا متوسط نوع جدیدی از سیستم قدرت را به نام سیستم میکرو شبکه شکل می دهد. سیستم های میکرو شبکه در سایزها و شکل های مختلفی هستند و می توانند به شبکه ی قدرت اصلی متصل شوند و یا به طور مستقل , مشابه سیستم های قدرتی که در جزیره های طبیعی وجود دارد مورد بهره برداری قرار بگیرند. امروزه با وارد شدن میکروشبکه ها به حوزه ی مطالعات و ارتباط آنها با شبکه ی اصلی منفعت های اقتصادی بسیاری مورد بحث قرار می گیرد. این مقاله به بررسی اقتصاد میکرو شبکه ها پرداخته است با بررسی اقتصاد میکروشبکه ها منافع وجود چنین شبکه هایی در کنار شبکه ی اصلی تایید می شود. واژ ه های کلیدی- میکروشبکه , تولید پراکنده , اقتصاد دانلود ,

تاریخ انتشار : 1393/09/26 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
تا به حال شده که شما به عنوان یک مهندس مکانیک یا یک دانشجو به دنبال موردی ضروری و تخصصی هستید ولی آن را به بیاد نمی آورید و یا در منابع خود نمی توانید آن مورد را پیدا کنید.در چنین مواقعی وجود منبعی برای رفع سریع این مشکل بسیار مطلوب و شاید مهیج باشد.

 از همین رو همگام با گسترش شبکه های اینترنت در میان جوامع علمی پایگاه های اطلاعاتی خاصی با هدف فراهم آوردن  منابع تخصصی و یا عمومی ایجاد شده اند.در این میان Efunda با امکانات ممتاز خود در جوامع مهندسی و دانشگاهی بشدت مورد استقبال قرار گرفته است.

در این سایت شما قسمت های مختلفی شامل خواص مواد و کاربردهای آنها ،طراحی های مختلف ،فرایند های ساخت ،تبدیل واحد ها ،فرمولهلی مهم و کاربردی ،و قسمت ریاضیات دارد که  هر کدام به نوبه خود بسیار جذاب بوده و می تواند در کاربردهای مهندسی و کمک به دانشجویان جهت انجام پروژه های خود مفید باشد .همچنین این سایت در زمینه سیالات و یرمودینامیک و ریاضیات و مکانیک جامدات نیز فعالیت میکند.

دسترسی به طراحی های جدید و تعدادی از مجلات و نرم افزارهای مورد نیاز مهندسان مکانیک در این سایت موجود می باشد که به صورت رایگان در اختیار همه قرار می گیرد.

جهت دسترسی به این سایت می توانید به آدرس  www.Efunda.com مراجعه نمود.




:: مرتبط با: اخبار و موضوعات متفرقه مهندسی مکانیک ,
:: برچسب‌ها: سایتی برای تمام مهندسان و دانشجویان مکانیک , تا به حال شده که شما به عنوان یک مهندس مکانیک یا یک دانشجو به دنبال موردی ضروری و تخصصی هستید ولی آن را به بیاد نمی آورید و یا در منابع خود نمی توانید آن مورد را پیدا کنید.در چنین مواقعی وجود منبعی برای رفع سریع این مشکل بسیار مطلوب و شاید مهیج باشد. از همین رو همگام با گسترش شبکه های اینترنت در میان جوامع علمی پایگاه های اطلاعاتی خاصی با هدف فراهم آوردن منابع تخصصی و یا عمومی ایجاد شده اند.در این میان Efunda با امکانات ممتاز خود در جوامع مهندسی و دانشگاهی بشدت مورد استقبال قرار گرفته است. در این سایت شما قسمت های مختلفی شامل خواص مواد و کاربردهای آنها , طراحی های مختلف , فرایند های ساخت , تبدیل واحد ها , فرمولهلی مهم و کاربردی , و قسمت ریاضیات دارد که هر کدام به نوبه خود بسیار جذاب بوده و می تواند در کاربردهای مهندسی و کمک به دانشجویان جهت انجام پروژه های خود مفید باشد .همچنین این سایت در زمینه سیالات و یرمودینامیک و ریاضیات و مکانیک جامدات نیز فعالیت میکند. دسترسی به طراحی های جدید و تعدادی از مجلات و نرم افزارهای مورد نیاز مهندسان مکانیک در این سایت موجود می باشد که به صورت رایگان در اختیار همه قرار می گیرد. ,

تاریخ انتشار : 1393/09/24 | نظرات