تبلیغات
وبلاگ مهندسی مکانیک - مطالب مهر 1394
 

نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
No tech without mech

WaterJet





:: مرتبط با: عکس روز ,
:: برچسب‌ها: واتر جت ,

تاریخ انتشار : 1394/07/24 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

تاریخ انتشار : 1394/07/24 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تاریخ برگزاری آزمون تحصیلات تكمیلی (كارشناسی ارشد ناپیوسته) سال1395

بدینوسیله به اطلاع داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1395 می رساند، نظر به اینكه در طی سنوات گذشته برگزاری آزمون در بهمن ماه مشكلاتی را برای داوطلبان و حوزه های برگزاری آزمون به دلیل همزمانی تاریخ آزمون با فصل سرما ایجاد نموده، به نحوی كه بعضاً سازمان مجبور به جابجایی تاریخ آزمون گردید. لذا برگزاری آزمون برای سال 1395، در روزهای 16 و 17 اردیبهشت ماه سال 1395 درنظر گرفته شده است.

http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=2206





:: مرتبط با: اخبار و موضوعات متفرقه مهندسی مکانیک ,
:: برچسب‌ها: اطلاعیه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تاریخ برگزاری آزمون تحصیلات تكمیلی (كارشناسی ارشد ناپیوسته) سال1395 ,

تاریخ انتشار : 1394/07/22 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

انتخاب روشی مناسب برای اتصال لوله ها

پیشینه سامانه لوله کشی و اتصالات لوله به پیدایش تمدن برمی گردد.اولین سامانه لوله کشی شاید در نتیجه تلاش انسانهای نخستین برای تغییر مسیر نهر به منظور رساندن آب به اردوگاه خود ، یا هدایت آن از اردوگاه به بیرون به وجود آمده باشد.مصالحی که برای این کار مصرف می شد شامل صخره ها ، خاک رس و خود بستر رود بود.روشهای اتصال نیز شامل حفر گودالها و ایجاد سدها و خاکریزهایی بود که اتصال داخلی بین نهرها را ایجاد می نمودند.رومیهای باستان برای هدایت جریان آب به شهرهای خود به یک سامانه گسترده لوله کشی تکیه داشتند.در حقیقت برخی از مورخان استفاده از لوله های سربی را نقل کرده اند و یکی از عوامل سقوط امپراتوری روم را عقب ماندگی هوشی در اثر مسمومیت ناشی از سرب می دانند.اگرچه راهی برای اثباط قطعی این نظریه وجود ندارد،ولی به ما هشدار می دهد که انتخاب نادرست مصالح می تواند پیامدهای ژرف و پیش بینی نشده ای داشته باشد.این مقاله در مورد روشهای اتصال امروزی برای انواع مختلف سامانه های لوله کشی بحث خواهد کرد.در این بحث به روشهای اتصال خاص مانند روشهایی که در فرایندها و صنایع نفت استفاده می شود ، کاربردهای خاص و تبدیل بین سامانه های مختلف پرداخته نشده است.

روشهای اتصال لوله


اتصالات رزوه ای
اتصالات رزوه ای برای لوله های کوچک (قطر بین یک هشتم تا 2 اینچ)استفاده می شود.رزوه لوله و اتصالات طبق استانداردASMEB1.20.1-1983 با عنوان "رزوه لوله ، کاربرد عام ،اینچ"ساخته می شود.ماشینهای رزوه تراشی برای ایجاد رزوه روی لوله تا قطر اسمی 2 اینچ موجود است.ابزار رزوه تراشی بزرگتر نیز وجود دارد،ولی با استفاده از تبدیل دنده Gear reducer کار می کند و به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.از آنجایی که اتصالات رزوه ای با ماشین یا با دست ایجاد می شوند ، باید توصیه های تولید کننده با دقت دنبال شود.شکل رزوه های لوله باید به گونه ای باشد که با شکل اتصالات تطبیق داشته باشد.
اگر رزوه لوله بیش از اندازه بلند باشد،قبل از اینکه شیب رزوه ها اتصال را آب بندی کند ، از پیش روی درون اتصال باز می ماند.اگر رزوه ها بیش از اندازه کوتاه باشند ، به طور کامل اتصال را جفت نکرده و موجب نشت اتصال می شوند.لوله ای که به درستی متصل شده باشد،محکم بوده و یک رزوه بالای اتصال دیده خواهد شد .هر چیزی بیشتر یا کمتر ، نشان دهنده این است که رزوه ها به طور مناسبی تراشیده نشده اند.
یکی دیگر از اجزای مهم اتصال رزوه ای ، خمیر لوله کشی Pipedope است که رزوه ها را قبل از اتصال با آن می پوشانند.خمیر لوله کشی دو وظیفه را انجام می دهد.نخست آنکه در زمان پیوند خوردن اتصال ،سطوح جفت شونده را روانکاوی می کند.دوم اینکه موجب آب بندی اتصال می شود. خمیر لوله کشی باید با ویژگیهای کاربرد سازگاری داشته باشد.ابزارهایی که به سامانه های لوله کشی رزوه ای متصل می شوند،باید برای تعمیر و سرویس در دسترس قرار داشته باشند .
برای دسترسی به اتصالات رزوه ای که در نقاط میانی سامانه لوله کشی نصب می شوند و امکان باز کردن آنها جهت تعویض یا تعمیر، باید به صورت راهبردی از مهره ماسوره ها و یا فلنج ها استفاده نمود.مهندس،محل قرار گرفتن ابزار (به طور معمول یک کنترل کننده یا شیر قطع یا یک صافی)را انتخاب کرده و برای صهولت باز کردن یا تعمیر این ابزار یک مهره ماسوره یا فلنج به آن اضافه می کند.اتصالات رزوه ای اغلب در سامانه های لوله کشی آهنی یا فولادی به کار می روند.ولی لوله های برنجی،برنزی،ABS،CPVC و PVC نیز با اتصالات رزوه ای عرضه می شوند.جنس بر اساس استحکام اتصال نهایی،سیال درون لوله و ملاحظات نگهداری انتخاب می شود.
جنس اتصالات رزوه ای فولادی به سه دسته تقسیم می شود:چدنی،آهن چکش خوار و فولاد ریخته گری.اتصالات چدنی در دو کلاس عرضه می شوند:کلاس125 و کلاس 250 اتصالات کلاس 125 به طور عمده در لوله کشی بخار ، گاز ، مایع و نفت با دمای کمتر از 450 درجه فارنهایت استفاده می شوند.اتصالات کلاس 250 با دماها و فشارهای بالاتری سازگاری دارند.
استانداردASMEB16.4._1998 با عنوان "اتصالات رزوه ای چدن خاکستری"،حاوی رده های فشار و دما می باشد که بر حسب اندازه اتصال برای اتصالات چدنی متفاوت می باشد.اتصالات آهنی چکش خوار نیز به صورت ریخته گری ساخته می شوند ولی برای ایجاد رده فشاری بالاتر تحت عملیات حرارتی تابکاری Annealed قرار می گیرند.این نوع اتصالات در دو کلاس 150 و 300 عرضه می شوند.کلاس 150 این اتصالات برای لوله کشیهای مایع ، هوا و گاز در دمای کمتر از 500 درجه فانهایت به کار می رود.اتصالات کلاس 300 با دماها و فشارهای بالاتری سازگاری دارند.
استانداردASMEB16.3-1998 با عنوان "اتصالات رزوه ای آهن چکش خوار "حاوی رده بندی فشار و دما برای این اتصالات می باشد.اتصالات چدن چکش خوار همچنین در سامانه های لوله کشی که در معرض بارهای تکانه ای شدید باشند،ترجیح داده می شوند.از نظر ابعادی ، اتصالات چدنی و آهن چکش خوار مشابه هستند.(کلاس 125 چدنی در برابر کلاس 150 آهن چکش خوار و کلاس 250 چدنی در برابر کلاس 300 آهن چکش خوار).اتصالات چدنی را می توان با علامت کلاسی که روی بدنه آنها حک شده است از اتصالات آهن چکش خوار تشخیص داد.اتصالات رزوه ای فولادهای کربنی ریخته گری شده را بسته به رده بندی تنظیم شده در استانداردASMEB16.3-1998،می توان در خطوط لوله بخار،آب،قدرت،پالایشگاه و گاز با دمای 750 درجه فارنهایت و بیشتر به کار گرفت.


اتصالات جوشی فولادی


اتصالات جوشی،با لوله های فولادی قطر اسمی (NPT) 2 اینچ یا در نقاطی که فشارهای کاری بیش از psi450 مورد نیاز باشد،استفاده می شوند.جوشکاری از در هم آمیزی دو یا چند قطعه فلزی در حالت مذاب یا مذاب و بخار ، بدون اعمال فشار مکانیکی تشکیل شده است.جوشکاری ذوبی fusion welding می تواند به صورت جوشکاری با گاز و یا با برق باشد.هنگامی که جوشکاری کامل شده،اتصال به وجود آمده اغلب قوی تر از اجزای فلزی متصل شده به هم می باشد.بعضی از آیین نامه ها ملزم می کنند که نصاب دارای گواهینامه تایید شده باشد و کار نهایی نیز آزمایش شده و تایید شود. مشخصات فنی برای لوله های جوش شده باید طبق سری آیین نامه های B31 "انجمن مهندسان مکانیک آمریکا"(ASME) باشد.آیین نامه های محلی ممکن است قوانین ایمنی بیشتری برای سامان دهی نصب لوله های جوش خورده داشته باشند.


اتصالات جوشی پلی اتیلن


جوشکاری ذوبی در لوله های گاز با چگالی بالا و لوله کشی مدار زمینی سامانه های زمین گرمایی به کار می رود.در جوشکاری ذوبی،انتهای لوله های پلی اتیلن بعد از تمیز شدن،تا تشکیل حالت پلاستیکی گرم شده و به هم فشرده میشوند و تا زمانی که پیوند شکل بگیرد،در همان وضعیت نگاه داشته می شوند.


اتصالات فلنجی


اتصالات فلنجی را تقریبا در تمام سامانه های اتصال می توان به کار گرفت.این اتصالات اغلب به جای مهره ماسوره ها به کار می روند.وقتی از این نوع اتصالات برای به هم بستن سامانه های لوله کشی متفاوت استفاده می شود،سامانه های رده بندی فلنج ها ، قطر پیچ ها ،دایره پیچ ها ،و واشرها باید با هم تطبیق داشته باشند.سامانه های پیچ و مهره ای و انبساطی می توانند در مواقعی که روشهای مختلف با هم ترکیب می شوند،مشکلات احتمالی مربوط به تنش بیش از حد مفاصل را کاهش دهند.


اتصالات مکانیکی


بعضی از سامانه های لوله کشی-معمولا آنهایی که برای کاربرد های خاص مانند تخلیه فاضلاب بهداشتی و مسیرهای هواکش (ونت ها)به کار می روند-را میتوان با اتصالات مکانیکی به هم پیوند داد.این اتصالات معمولا دارای بست و واشر یا مواد آب بندی می باشند که برای آب بندی از سمت بیرون لوله تحت فشار قرار گرفته اند.معمولا این اتصالات تنها برای یک سامانه مشخص مناسب می باشند،زیرا واشرها و مواد آب بندی آنها برای یک سیال عامل خاص طراحی می شوند.


اتصالات پرسی مسی


اتصالات پرسی مسی ،یک نوع اتصال مکانیکی هستند که در یک بخش از لوله و یک اورینگ آب بندی تشکیل می شوند.این پیوند با قرار گرفتن اتصال،اورینگ و لوله در جای خود به صورت خشک ساخته می شود.سپس یک ابزار کنگره زن (crimping)در اطراف مفصل قرار گرفته و آن را تحت فشار قرار میدهد و اتصال را در جای خود چین دار می نماید.اورینگ باید از یک ماده EPDM ساخته شده باشد.این روش یکی از سریع ترین روشهای اتصال می باشد،ولی تنها در کاربردهای کم فشار مانند خطوط لوله آب خانگی یا سامانه های سرمایش و گرمایش آبی (هیدرونیک)کم فشار می توان آن را به کار گرفت.


اتصالات لحیم کاری


برای ایجاد یک اتصال لحیم کاری ، یک سر لوله درون یک مادگی جفت کننده قرار داده می شود و بین سطوح لحیم اعمال می شود.لوله و مادگی قبل از پیوند داده شدن،توسط یک روغن لحیم سایشی تمیز می شوند.روغن لحیم اکسیدها را برداشته و سطوح را از اکسید شدن در طول گرمایش محافظت می کند سپس لوله درون مادگی قرار داده شده و گرم می شود.هنگامی که لحیم به نقطه ذوب خود می رسد،در اثر خاصیت مویینگی به درون اتصال کشیده می شود.سپس گرما دور شده و برای حذف لحیم اضافی ،سطح خارجی اتصال تمیز می شود.برای اتصالات کوچکتر منبع گرما می تواند یک مشعل پروپان باشد.ولی اتصالات بزرگتر به خروجی گرمای بیشتری مانند یک مشعل استیلن نیاز دارند.تصمیم گیری در مورد اینکه اتصال جزو بزرگتر یا کوچکتر محسوب شود،به مهارت جوشکار بستگی دارد.به طور کلی اتصالات بزرگتر از قطر اسمی 3 اینچ ، به جوشکار ماهرتری نیاز دارند.
برای جلوگیری از تخلخل ، سرتاسر اتصال قبل از اعمال لحیم باید به طور یکسان گرم شود.انتخاب لحیم به نوع سیال و کاربرد،حداکثر دما و حداکثر فشار سیال بستگی دارد.از گذشته Sn50 به دلیل محدوده وسیع شکل پذیری و کاربرد آسان به عنوان اولین انتخاب برای لحیم کاری مطرح بوده است.این ماده از 50 درصد قلع و 50 درصد سرب تشکیل شده است.این ماده را می توان برای سامانه های آب و بخار کم فشار(psi15 و دمای 250 درجه فارنهایت) به کار گرفت.ولی درصد سرب بالای آن موجب می شود برای کاربردهای آب خانگی و سامانه های آب آزمایشگاهی مناسب نباشد زیرا آیین نامه های لوله کشی ، استفاده از لحیم هایی که حاوی بیش از 2 درصد سرب هستند را در سامانه های آب آشامیدنی ممنوع کرده است.قبل از انتخاب یک لحیم برای سامانه های آب آشامیدنی،ابتدا آیین نامه های لوله کشی محلی و اطلاعات تولید کننده را بررسی کنید.


اتصالات برنجی


اتصالات برنجی شبیه به اتصالات لحیم کاری هستند با این تفاوت که برای فشارها و دماهای بالاتر قابل استفاده می باشند.پرکننده های برنجی در دماهای بین 1100 تا 1500 درجه فارنهایت ذوب می شوند.استحکام این اتصالات به اندازه استحکام خود لوله های متصل شده می باشد.برای اتصالات و لوله های مسی باید از پرکننده های مس فسفردار استفاده نمود،در حالی که برای لوله های مسی و اتصالات برنزی یا فولادی باید از آلیاژهای حاوی نقره استفاده شود.برای اتصال خطوط لوله مسی در سامانه های تبرید ، آلیاژ35 تا 40 درصد نقره توصیه می شود.


اتصالات لب بر گشته(flared joints)


اتصالات لب برگشته با مس نرم و سایر مواد لوله چکش خوار نرم و پلاستیکی به کار می رود.اتصالات لب برگشته در نقاطی به کار می روند که ابزارها برای تعمیر،آزمایش و یا کالیبره کردن از هم جدا می شوند.باید دقت کنید که لوله های نرم را بیش از اندازه خم نکنید ، زیرا میتواند موجب بروز پدیده خستگی و شکنندگی قطعه شود.


اتصالات شیاردار(grooved joints)


اتصالات شیاردار با نورد کردن یا برش دادن یک شیار در انتهای لوله ها و اتصال دو انتها با استفاده از کوپلینگ خاردار ایجاد می شوند.این کوپلینگ که از یک بست،و یک ماده آب بندی تشکیل شده است،روی اتصال پیچ می شود.بست، ماده آب بندی را فشرده کرده و لوله را قفل می کند.کوپلینگ ها با آرایشهای انعطاف ناپذیر و انعطاف پذیری محدود ساخته می شوند.
هنگام مشخص کردن کوپلینگهای انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر ، تحلیل تنش و خمش باید مورد توجه قرار گیرد.کوپلینگ با انعطاف پذیری محدود را می توان به جای اتصالات انبساطی استفاده نمود،ولی این کار باید در طراحی مهندسی لوله کشی مورد بررسی قرار گیرد.نصب اتصالات شیار دار سریع تر از سایر روشها انجام می گیرد.این اتصالات برای لوله های فولادی،لوله های فولاد ضد زنگ،لوله های پلاستیکی و لوله های مسی وجود دارند.کوپلینگهای شیار دار را میتوان به جای مهره ماسوره ها ،اتصالات جوشی،فلنجی،رزوه دار و لحیم کاری به کار گرفت.باید از سازگاری مواد آب بندی و مواد کوپلینگ با لوله و سیالی که در حال انتقال است مطمئن شوید.


اتصالات حلالی


اتصالات حلالی برای لوله ها و اتصالات ABS,CPVC و PVC مناسب هستند.لوله های پلاستیکی باید به طور مناسبی نگه داشته شوند زیرا در غیر این صورت احتمال شکم دادن(Sagging) وجود خواهد داشت.مشخصات فنی باید حداکثر فاصله بین پایه ها را نشان دهد.باید از توصیه های تولید کننده در مورد بریدن ، تمیز کردن و متصل کردن پیروی نمود.


جمع بندی


انتخاب روش مناسب اتصال لوله معمولا می تواند در کاهش هزینه ها تاثیر داشته باشد.بدون به کار گیری مشخصات فنی قدرتمند و کاملا تحلیل شده،ممکن است سامانه ای با کمترین هزینه های اولیه نصب کرد،ولی این احتمال وجود دارد که تعمیر و نگهداری و اتکا پذیری سامانه مورد توجه کامل قرار نگیرد.


منبع : مجله صنعت تاسیسات




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: استانداردASMEB16.3-1998اتصالات جوشی فولادی آیین نامه های B31انجمن مهندسان مکانیک آمریکا"(ASME)اتصالات جوشی پلی اتیلن اتصالات فلنجی اتصالات مکانیکیاتصالات پرسی مسیسرمایش و گرمایش آبی (هیدرونیک)کم فشاراتصالات لحیم کاری اتصالات برنجیاتصالات لب بر گشته(flared joints)اتصالات شیاردار(grooved joints)اتصالات حلالی ,

تاریخ انتشار : 1394/07/21 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
لینک های زیر شامل چندین مقاله از کنفرانس بین المللی ساخت و تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می باشند:

1. نانوسنگ زنی مواد سرامیکی با استفاده از روش ELID

2. مقایسه روش های ماشینکاری غیرسنتی در ماشینکاری آلیاژهای آلومینیومی فورج شده حاوی SiC

3. طراحی و آنالیزسینماتیک ماشین های فرز پنج محوره

4. Experimental Investigation Of Machining Parameters On Residual Stress In Milling

5. مطالعه و بررسی تجربی فرسایش ابزار در EDM و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش فرسایش ابزار در EDM

6. فرآیند ماشینکاری با استفاده از میدان مغناطیسی

7. تخمین تنش های پیماند در سنگ زنی با سنگ های فوق ساینده (CBN) با استفاده از شبکه های عصبی انتشار برگشتی

8. بهینه سازی متغیرهای ماشینکاری با استفاده از الگوریتم چند متغیره ژنتیک میکرو

9. ماشینکاری نوری شیمیایی

10. بهینه سازی متغیر در فرآیند فرزکاری CNC با استفاده از متدولوژی، Taguchi Based Grey Relational Analysis

11. بررسی خطاهای جابجایی و زاویه ای در کشویی آیرواستاتیک در ماشین ابزار فوق دقیق (UPM)

12. ردیابی سوختگی قطعه کار در فرآیند سنگ زنی با استفاده از تعیین دمای جرقه

13. بررسی پارامترهای موثر بر توان مصرفی و ارائه مدل های پیش بینی کننده در ماشینکاری (EN-AC 48000)

14. پیش بینی فرکانس مود طولی هورن با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

15. پیشرفت های اخیر در ماشینکاری الکتروشیمیایی

16. بررسی تاثیر پارامترهای ماشینکاری وایرکات بر نرخ پیشروی و صافی سطح آلیاژ TI-6AL-4V تیتانیوم

17. تعیین نیروهای خمشی و تاثیر آنها بر روی خواص قطعه کار ماشینکاری های صنعتی

18. ماشینکاری با پلاسما در حفره های باریک و عمیق در یک فلز با استفاده از الکترود سیمی پوشیده با دی الکتریک

19. تحقیق بر روی ماشینکاری ریز ساختارها با نسبت ظاهری بالا با استفاده از میکرو EDM

20. ماشینکاری نوین با استفاده از جت آب AWJ

21. مدلسازی ریاضی و تحلیل تلرانسی نقاط فضایی در قطعات سه بعدی ماشینکاری

22. Prediction of Operational Parameters in a CO2 Laser for Laser Cutting Using ANFIS

23. بررسی انواع روش های برطرف کردن محدودیت ها در فرآیند ماشینکاری الکتروشیمیایی (ECM)

24. بررسی ارتعاشات در ماشین های ابزار به روش شبیه سازی

25. بررسی امکان تغییر مکانیسم ساپورت عرضی دستگاه تراش جهت بالابردن دقت ماشین

26. کاربرد ابزارسازی سریع در تولید الگوهای مومی به کار رفته در فرآیند ریخته گری دقیق پره های توربین گازی

27. Heat Transfer and Electro Static Force Modeling for the Prediction of Crater Depth in Electro Discharge Machining

28. محاسبه نیروهای ماشینکاری فرز سر کروی با احتساب خیز ابزار

29. اثر نوع نازل ها بر برش کاری با لیزر و طراحی نازل مافوق صوت برش

30. شبیه سازی دینامیکی و بررسی اثر عمق برش در فرآیند فرزکاری آلیاژ TI-6AL-4V

31. بررسی و پیش بینی زبری سطح در تراشکاری سخت و ارائه روش بدست آوردن آن با رابطه ریاضی

32. Minimum Quantity Lubrication in Grinding

33. فرم دهی ورق فلزی به روش قالب چند نقطه ای

34. انتخاب ابزار با درصد درگیری بهینه در عملیات فرزکاری یک Pocket

35. بهینه سازی پارامترهای ماشینکاری ابزار تراشکاری خود چرخان با استفاده از روش تاگوچی

36. مدل سازی تغییرات ضخامت جداره لوله در فرآیند شکل دهی چرخشی لوله به کمک روش طراحی آزمایشات

37. بررسی تنش های پسسماند در شکل دهی افزایشی ورق ها به روش اجزای محدود




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: لینک های زیر شامل چندین مقاله زیبا از کنفرانس بین المللی ساخت و تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد می باشند: 1. نانوسنگ زنی مواد سرامیکی با استفاده از روش ELID 2. مقایسه روش های ماشینکاری غیرسنتی در ماشینکاری آلیاژهای آلومینیومی فورج شده حاوی SiC 3. طراحی و آنالیزسینماتیک ماشین های فرز پنج محوره 4. Experimental Investigation Of Machining Parameters On Residual Stress In Milling 5. مطالعه و بررسی تجربی فرسایش ابزار در EDM و ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش فرسایش ابزار در EDM 6. فرآیند ماشینکاری با استفاده از میدان مغناطیسی 7. تخمین تنش های پیماند در سنگ زنی با سنگ های فوق ساینده (CBN) با استفاده از شبکه های عصبی انتشار برگشتی 8. بهینه سازی متغیرهای ماشینکاری با استفاده از الگوریتم چند متغیره ژنتیک میکرو 9. ماشینکاری نوری شیمیایی 10. بهینه سازی متغیر در فرآیند فرزکاری CNC با استفاده از متدولوژی , Taguchi Based Grey Relational Analysis 11. بررسی خطاهای جابجایی و زاویه ای در کشویی آیرواستاتیک در ماشین ابزار فوق دقیق (UPM) 12. ردیابی سوختگی قطعه کار در فرآیند سنگ زنی با استفاده از تعیین دمای جرقه 13. بررسی پارامترهای موثر بر توان مصرفی و ارائه مدل های پیش بینی کننده در ماشینکاری (EN-AC 48000) 14. پیش بینی فرکانس مود طولی هورن با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی 15. پیشرفت های اخیر در ماشینکاری الکتروشیمیایی 16. بررسی تاثیر پارامترهای ماشینکاری وایرکات بر نرخ پیشروی و صافی سطح آلیاژ TI-6AL-4V تیتانیوم 17. تعیین نیروهای خمشی و تاثیر آنها بر روی خواص قطعه کار ماشینکاری های صنعتی 18. ماشینکاری با پلاسما در حفره های باریک و عمیق در یک فلز با استفاده از الکترود سیمی پوشیده با دی الکتریک 19. تحقیق بر روی ماشینکاری ریز ساختارها با نسبت ظاهری بالا با استفاده از میکرو EDM 20. ماشینکاری نوین با استفاده از جت آب AWJ 21. مدلسازی ریاضی و تحلیل تلرانسی نقاط فضایی در قطعات سه بعدی ماشینکاری 22. Prediction of Operational Parameters in a CO2 Laser for Laser Cutting Using ANFIS 23. بررسی انواع روش های برطرف کردن محدودیت ها در فرآیند ماشینکاری الکتروشیمیایی (ECM) 24. بررسی ارتعاشات در ماشین های ابزار به روش شبیه سازی 25. بررسی امکان تغییر مکانیسم ساپورت عرضی دستگاه تراش جهت بالابردن دقت ماشین 26. کاربرد ابزارسازی سریع در تولید الگوهای مومی به کار رفته در فرآیند ریخته گری دقیق پره های توربین گازی 27. Heat Transfer and Electro Static Force Modeling for the Prediction of Crater Depth in Electro Discharge Machining 28. محاسبه نیروهای ماشینکاری فرز سر کروی با احتساب خیز ابزار 29. اثر نوع نازل ها بر برش کاری با لیزر و طراحی نازل مافوق صوت برش 30. شبیه سازی دینامیکی و بررسی اثر عمق برش در فرآیند فرزکاری آلیاژ TI-6AL-4V 31. بررسی و پیش بینی زبری سطح در تراشکاری سخت و ارائه روش بدست آوردن آن با رابطه ریاضی 32. Minimum Quantity Lubrication in Grinding 33. فرم دهی ورق فلزی به روش قالب چند نقطه ای 34. انتخاب ابزار با درصد درگیری بهینه در عملیات فرزکاری یک Pocket 35. بهینه سازی پارامترهای ماشینکاری ابزار تراشکاری خود چرخان با استفاده از روش تاگوچی 36. مدل سازی تغییرات ضخامت جداره لوله در فرآیند شکل دهی چرخشی لوله به کمک روش طراحی آزمایشات 37. بررسی تنش های پسسماند در شکل دهی افزایشی ورق ها به روش اجزای محدود ,

تاریخ انتشار : 1394/07/21 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
اهمیت استفاده از ارتعاش سنج در صنعت
  متداولترین عوامل ایجاد ارتعاش در ماشین آلات صنعتی  به شرح ذیل می باشند:
 1- عدم تعادل جرمی ، 2- عدم هم محوری در کوپلینگ ها ،3- محورهای خمیده ،4- چرخ دنده های سائیده شده ،5- یاتاقان های سائیده شده و خراب ،6- تماس موتور با قسمت های ساکن ،7 - نیروهای الکترومغناطیسی ،8- نیروهای هیدرولیکی و آیرودینامیکی و کاویتاسیون ،9- لقی ،10- تشدید
اهداف اندازه گیری ارتعاشات در ماشین الات صنعتی
ال‍ف) عیب یابی و بازرسی فنی ماشین‌آلات            ب) كنترل ارتعاشات
-تقاضا برای تولیدات صنعتی زیاد است از اینرو برای استفاده بهتر از مواد اولیه، ماشین های پرسرعت و سازه های سبک تر مورد نیاز است؛ که احتمال وقوع تشدید در آنها بیشتر و اطمینان پذیری آنها کم است لذا تعیین آزمایش مشخصات ارتعاشی مجموعه اهمیت زیادی دارد.
-با اندازه گیری فرکانس های طبیعی مجموعه می توان سرعت های دور از حالت تشدید را انتخاب کرد.
- با اندازه گیری مشخصات ورودی و خروجی ارتعاشی یک مجموعه می توان جرم، سفتی و میرایی معادل آن را بدست آورد.
- برای طراحی ساختمان ها،سکوهای نفتی،مجموعه تعلیق خودرو و ...؛ اطلاعات مربوط به ارتعاشات زمین ناشی از زلزله،طوفان،امواج اقیانوس ها و زبری سطح جاده ها اهمیت دارد و برای این نوع ارتعاشات معمولا روش های تئوری وجود ندارد.
  مهترین نكاتی كه باید قبل از اندازه گیری ارتعاشات در نظر گرفته شود :
الف) هدف اندازه گیری: هدف اندازه‌گیری شامل ارزیابی ارتعاشی دستگاه می باشد.
ب) وسیله اندازه گیری
ج) كالیبراسیون: صفر كردن دستگاه در مكانی كه هیچ گونه ارتعاشی نداریم.
 
نکاتی که  در انتخاب نوسان کننده ضروری است:
- گستره فركانس و دامنه - اندازه مجموعه - شرایط كاركرد مجموعه - نوع پردازش داده ها
سه نکته حایز اهمیت درباره سنسورهای ارتعاش سنج :
- نوع سنسور: انتخاب صحیح سنسور، با توجه به مشخصات سنسور
- نصب صحیح سنسور
- وضعیت مناسب اتصالات سنسور و کابل آن
 
  اساس كار یك شتاب سنج پیزو الكتریك
المان اصلی این نوع از شتاب سنجها از مواد پیزوالکتریک مثل کوارتز و یا انواع خاصی از سرامیک ساخته می شود. این مواد بر اثر تحریک شدن، سیگنال الکتریکی تولید می کنند.اجزاء اصلی عبارتند از: یک وزنه، ماده کریستال (پیزوالکتریک)، یک فنر برای پیش بارگذاری، تقویت کننده و پایه. این نوع پیکربندی به گونه ای است که نیروی وارد بر ماده پیزوالکتریک و در نتیجه سیگنال الکتریکی تولید شده توسط آن، متناسب با شتابی است که بر پایه (base) وارد می شود.
مزایا و معایب سنسور با یک نگه دارنده مغناطیسی چیست؟
نصب کردن سنسور با یک نگه دارنده مغناطیسی روی نقطه اندازه گیری، محدوده فرکانسی قابل استفاده وسیعی را فراهم می سازد و حرکت کردن سنسور در طول مدت اندازه گیری منتفی میباشد. عمل نصب سنسور تقریباً سریعتر از روش نگه داری با دست میباشد.با این حال، سطح نقطه اندازه گیری بایستی طبیعتا مغناطیس پذیر بوده و نیز عاری از هر گونه روغن یا گریس باشد.
معایب و مزایای شتاب سنج  پیزوالکتریک :
مزایا:
ساختمان مقاوم ، حساسیت نداشتن به میدانهای معناطیسی ، قابل استفاده در هر جهت ، ابعاد کوچک ، بدنه فولادی زنگ نزن و غیر قابل نفوذ
معایب:
داشتن حساسیت پائین در اندازه گیری از فرکانسهای پائین
 اساس كار پیک آپ ارتعاش سنج
پیک آپ ارتعاشات مبدلی است که همراه با یک وسیله دیگر برای اندازه گیری ارتعاشات مورد استفاده قرار میگیرد.به عنوان مثال زلزله سنج یک نوع پیک آپ است. این وسیله به صورت یک جرم، فنر، میراکننده است که داخل یک  محفظه قرار گرفته است. با این ارایش حرکت انتهای  فنر و انتهای میرا کننده مانند حرکت محفظه است. به این ترتیب با به کارگیری یک عقربه(که به جرم نوسان کننده متصل است)و یک مقیاس درجه بندی شده(که به محفظه متصل است)تغییر مکان جرم نوسانی را نسبت به پایه میتوان اندازه گرفت.
اساس کار سنسورهای ارتعاش سنجی
سنسور ارتعاش سنجی اولین وسیله مورد نیاز برای اندازه گیری ارتعاشات و ابزاری است که حرکت ارتعاشی را حس کرده و آن را به یک سیگنال الکتریکی AC متناسب با حرکت ارتعاشی، تبدیل می کند. سنسورهای ارتعاش سنجی تماسی در 3 گروه دسته بندی می شوند:
1-    شتاب سنج  (Accelerometers)
2-    سرعت سنج (Velocity meters)
3-    جابجایی سنج (Displacement Probes)
 
 اعوجاج فاز در اندازه گیری ارتعاش به چه علت به وجود می آید؟
این پدیده به علت تأخیر زمانی (lag ) بین ورودی و خروجی ابزار اندازه گیری ، وقتی که ارتعاش مورد نظر جمع چند ارتعاش نوسانی ساده باشد اهمیت پیدامی کند . هر ابزار اندازه گیری از حرکت جسم تا ارسال سیگنال یک تاخیر زمانی دارد. برای فهم این پدیده خوب به شکل مقابل دقت کنید در نمودار بالایی سیگنال ورودی و در نمودار پایینی سیگنال خروجی مشاهده  می شود. خطوط پر نمایانگر دو ارتعاش نوسانی ساده (هارمونیک) با فرکانس های ω و ω  3است که اولی 90 و دومی 180 درجه تاخیر(shift) دارد . میزان تاخیر این دو علاوه بر این که در واحد فاز متفاوت است در واحد  زمان هم متفاوت است بنابراین شکل سیگنال اصلی که با خطوط خط چین نشان داده شده و جمع این دو سیگنال است در ورودی و خروجی کاملا متفاوت می شود و ما در خروجی دستگاه اندازه گیری سیگنال متفاوتی از مقدار واقعی می خوانیم به این پدیده اعوجاج فاز (Phase distortion) می گویند. روش های تحلیلی تقریبی مختلفی برای تبدیل سیگنال خروجی به سیگنال واقعی وجود دارد.
 وسایل اندازه گیری فرکانس ارتعاش
1- دورسنج تک نواری یا دور سنج فولارتون ( Single reed or Fullarton Tachometer)
2- دورسنج چند نوار یا دورسنج فرام (Multi reed Frahm Tachometer)
3-  استروب اسکوپ.(stroboscope)
توجه : اصطلاح درست تر تاکومتر(Tachometer) است نه دورسنج چون بسیاری از وسایل مرتعش حالت دورانی ندارند.
این ابزارها بر مبنای اصل تشدید در نوسان ها عمل میکنند.
 معایب استفاده از محرک های چکش ضربه ای چیست؟
اولاً نمی تواند انرژی کافی را برای ایجاد سیگنال در یک گسترۀ دلخواه فرکانس برآورده کند، ثانیاً کنترل جهت نیروی وارده در آن نیز مشکل است.
محرک الکترودینامیکی دارای دو فرکانس طبیعی است : یکی متناظر با فرکانس طبیعی تکیه گاه انعطاف پذیر و دیگری متناظر با فرکانس طبیعی قسمت متحرک که ممکن است خیلی بزرگ باشد.
روشهای مختلف عیب یابی ارتعاشی
روش تحلیل زمانی، تحلیل فرکانسی(Spectrum Analysis)، تحلیل سپستروم (Cepstrum)، تبدیل فوریه زمان کوتاه (Short Time Fourier Transform) و تحلیل موجک (Wavelet Transform). روش تحلیل موجک با استفاده از مقاطع اسکیلوگرام و کمک گرفتن از پارامترهای آماری برای مقایسه آنها، می تواند بهترین روش برای تشخیص وجود و یا پیشرفت عیوب نقطه ای کوچک باشد.
ابزار کاربردی برای پایش ماشین آلات صنعتی
عیب یاب ثابت، عیب یاب قابل حمل، عیب یاب کامپیوتری


 



:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: اهمیت استفاده از ارتعاش سنج در صنعت متداولترین عوامل ایجاد ارتعاش در ماشین آلات صنعتی به شرح ذیل می باشند: 1- عدم تعادل جرمی , 2- عدم هم محوری در کوپلینگ ها , 3- محورهای خمیده , 4- چرخ دنده های سائیده شده , 5- یاتاقان های سائیده شده و خراب , 6- تماس موتور با قسمت های ساکن , 7 - نیروهای الکترومغناطیسی ,

تاریخ انتشار : 1394/07/19 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

سنسورهای رایج در ارتعاش سنجی

سنسورهایی که در MMS مورد استفاده قرار می گیرد تاریخچه بسیار مفصلی داشته و طیف وسیعی را شامل می شود، اما بعنوان آنچه که در سیستم های امروزی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، می توان به سه نوع اصلی زیر اشاره نمود:


1-      سنسورهای پروکسی میتی پروب
2-      سنسورهای سرعت ارتعاشی
3-      شتاب سنج ها

 

سنسورهای غیر تماسی جابجایی نسبی (Proximity Prob)

عمومی ترین سنسوری که برای اندازه گیری جابجایی ارتعاشی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد از نوع سنسورهای جریان گردابی غیر تماسی هستند که علاوه بر قابلیت اندازه گیری جابجایی های لرزشی(AC)، توانایی اندازه گیری جابجایی ثابت (DC)را نیز دارند.

این سنسورها از دو قسمت اصلی پروب و ترانسمیتر (پروکسی میتور) تشکیل شده است. پروکسی میتور یک ولتاژ DC (معمولاً 24 ولت) را دریافت نموده و یک سیگنال فرکانس بالا RF برای ارسال به پروب تولید می کند. این سیگنال تنها توسط کابل کو اکسیال خاص با طول مشخص ( مثلا 5 یا 8 متری) قابل انتقال است و معمولاً هر پروکسی میتور و پروب با یک کابل مشخص کالیبره شده است. در نوک پروب یک سیم پیچ وجود دارد که سیگنال دریافتی را بصورت یک میدان مغناطیسی در جلوی پیشانی پروب انتشار می دهد. مادامی که هیچ جسم هادی مقابل پروب قرار نگیرد، هیچ تاثیری روی میدان مغناطیسی و بنابراین هیچ کاهشی در سیگنال RF ایجاد نخواهد شد. با توجه به اینکه تنها اجسام هادی روی میدان های مغناطیسی تاثیر دارند با نزدیک شدن یک جسم هادی به ناحیه میدان مغناطیسی، این میدان در جسم هادی نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد جریان های گردابی درون آن می شود. ایجاد این جریان ها باعث مصرف میدان مغناطیسی و کاهش دامنه سیگنال RF می گردد و میزان این کاهش رابطه مستقیم با عکس فاصله جسم تا پروب دارد. هر چقدر جسم نزدیک تر شود قدرت بیشتری از سیگنال RF مصرف می شود تا جایی که جسم به فاصله 0.2 میلیمتری (بعنوان نمونه) رسید آنگاه میزان قدرت جذب شده به حداکثر مقدار خود می رسد.



بنابراین برای هر سنسور یک ناحیه خطی مشخص وجود دارد و در این ناحیه به ازاء یک فاصله مشخص یک خروجی ولتاژ (منفی) توسط ترانسمیتور بعنوان خروجی سیستم فراهم می گردد. این مقدار ولتاژ براساس میزان انرژی جذب شده از سیگنال RF در  سیم پیچ نوک پروب توسط ترانسمیتور ایجاد می گردد. اگر فاصله بین جسم تا پروب ثابت بماند مقدار جابجایی بصورت یک مقدار خروجی ثابت DC تولید می شود و اگر جابجایی تغییرات داشته باشد (وجود لرزش) این مقدار بصورت یک سیگنال AC به روش دمودولاسیون از سیگنال RF استخراج شده و بعنوان سیگنال خروجی لرزش قابل استفاده است.



سنسورهای پروکسی میتی تنها سنسورهایی هستند که علاوه بر جابجایی استاتیکی (DC) جابجایی ارتعاشی (AC) را نیز اندازه گیری می کنند. از این رو این سنسورها کاربرد بسیار وسیعی در MMS دارند.

در بعضی از ترانسمیترها مقدار پیک تا پیک این سیگنال لرزشی محاسبه و به سیگنال 4-20 mA تبدیل می شود در این صورت این سیگنال دیگر قابلیت آنالیز توسط آنالیزر را از دست می دهد و فقط بعنوان سیگنال ارزیابی دامنه ارتعاش کل قابل استفاده در سیستم های فقط حفاظتی است.

کالیبراسیون سنسورهای پروکسی از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است هنگام کالیبره کردن این نوع سنسورها با توجه به گرافهایی که توسط سازندگان ارائه شده است، عوامل متعددی را مد نظر قرار داد. برخی از این عوامل عبارتند از:

1- نمودار ضریب حساسیت.
2- خطای ضریب حساسیت در بازه های مختلف
3- اثرات حرارت
4- اثرات طول کابل
5- اثرات انحراف متریال شافت (شافت استاندارد فولاد 4140 در نظر گرفته شده است)
6- خطای ناشی از محدودیت فضای پیرامون سنسور
7- خطای ناشی از اندازه سطح هدف
8- خطای ناشی از اثرات سنسورهای نزدیک به هم (متعامد)
9- خطای ناشی از تغییر ولتاژ تغذیه

برای کالیبره کردن سنسورهای پروکسی میتی باید هر سنسور را با طول کابل مشخص خود و ترانسمیتر خاص خود کالیبراسیون را انجام داد. معمولاً سازندگان این نوع سنسورها تجهیزات کالیبراسیون را نیز ارائه می دهند بعنوان مثال شرکت Bently Nevada دستگاه کالیبراسیون TK3 را برای این منظور ارائه می دهد.


این دستگاه شامل دو قسمت است، یکی کالیبراسیون استاتیکی جهت استخراج منحنی ضریب خروجی سنسور SF و ISF که سنسور، کابل و  ترانسمیتور را شامل می شود و تنها مقدار موجود را بدست می آورد و دیگری برای کالیبراسیون دینامیکی برای تست کالیبراسیون کل زنجیره اندازه گیری از سنسور تا مانیتور نمایشگر ارتعاش را شامل شده و بوسیله آن می توان کل سیستم را کالیبره نمود.


سنسورهای سرعت ارتعاشی Velocity Pickup

سنسورهای سرعت ارتعاشی اولین نوع سنسورهای لرزش سنج بدنی هستند که برای اندازه گیری بدنه ماشین مورد استفاده قرار گرفته است. این سنسورها سرعت ارتعاشی مطلق بدنه ماشین (یاتاقان) را اندازه گیری می کند. سنسورهای بدنی (سرعت سنج و شتاب سنج) برای اندازه گیری لرزش خود باید مرتعش گردند به همین لحاظ مسئله فرکانس طبیعی خود سنسور اهمیت پیدا می کند. به عبارتی دیگر خروجی سنسور باید نسبت به کلیه فرکانس ها یکسان و برابر با حساسیت تعیین شده برای سنسور باشد. بنابراین محدوده فرکانسی قابل استفاده برای سنسور محدوده خارج از ناحیه فرکانس طبیعی سنسور است. در ناحیه ای که پاسخ فرکانسی آن اصطلاحاً مسطح است.

سرعت سنج های لرزشی از یک هسته مرتعش حاوی سیم پیچ که توسط فنر وسط یک میدان مغناطیسی معلق شده است. تشکیل می گردد. ارتعاش وارد شده به بدنه سنسور از طریق فنر ها به هسته رسیده و سرعت لرزشی هسته نسبت به بدنه متناسب با سرعت لرزشی بدنه سنسور است. حرکت سیم پیچ با سرعت V درون میدان مغناطیسی ثابت، نیروی الکتروموتوری E را که متناسب با سرعت V طول سیم پیچ l و شدت میدان مغناطسی B است تولید نموده و از آنجایی که شدت میدان و طول سیم پیچ ثابت است، نیروی الکتروموتوری E متناسب با سرعت لرزشی بدنه سنسور است. از این رو به این سنسور سرعت سنج می گویند.



 

نکته مهم در رابطه با این نوع سنسورها این است که کار کرد این سنسور بالای فرکانس طبیعی آن است و محدوده بسیار بسته تری نسب به شتاب سنج ها دارد ( بعنوان نمونه بین 10 تا 1000 هرتز). اما ویژگی مهم آن خروجی امپدانس پایین آن است که براحتی می توان آن را نمایش داد بعبارتی این سنسور مانند یک ژنراتور عمل کرده و نیاز به تغذیه و یا تقویت ندارد و خروجی آن را می توان در سایر دستگاه ها براحتی استفاده نمود. علاوه براین سرعت ارتعاشی معیار اصلی ارزیابی شدت ارتعاش ماشین ها است و شاید به همین دلایل است که هنوز از این نوع سنسورها مخصوصاً برای مقاصد حفاظتی بسیار استفاده می شود. اما مشکل وجود المان های مرتعش در این نوع سنسور معمولاً باعث کاهش عمر آن شده و باعث خرابی زودتر آن نسبت به سایر سنسورها می گردد. بنابراین در جاهایی که از این نوع سنسورها استفاده می شود بازرسی کالیبراسیون دوره ای برای آنها، حداقل هر یک سال یک بار الزامی است.

محدودیت های دیگری از جمله جهت نصب (افقی یا عمودی) طول کابل و میدان های مغناطیسی قوی از دیگر نقاط ضعف این نوع سنسورها است.

این نوع سنسورها را بدلیل محدودیت پاسخ فرکانسی نمی توان برای شناسایی لرزش های فرکانس بالا ( چرخ دنده ها و بلبرینگ ها) استفاده نمود. معمولاً این سنسورها را برای نصب های دائم و فقط به منظور حفاظت دامنه ارتعاشات ناشی از نابالانسی، لقی، ناهمراستایی و .. در ماشین های بزرگ و یاتاقان های ژرنال مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شتاب سنج ها Accelerometers

شتاب سنج ها عمومی ترین سنسورهای اندازه گیری لرزش های بدنی هستند. امروزه این نوع سنسورها بصورت گسترده ای جای سنسورهای سرعت سنج را گرفته و علاوه براینکه در تمامی سیستم های پرتابل از شتاب سنج استفاده می شود، در سیستم های نصب دائم حفاظتی/ پایش وضعیتی نیز این سنسور بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

در یک شتاب سنج از عکس العمل یک جرم مشخص به شتاب وارد بر سنسور استفاده شده و نیرویی بر المان پیزوالکتریک وارد می شود. المان پیزوالکتریک متناسب با نیروی وارد برآن بارهای الکتریکی در دو سطح خود ایجاد می کند. در طرح اولیه شتاب سنج ها، این بار الکتریکی که در حد PC می باشد بعنوان خروجی سنسور استفاده می گردید. در طرح های امروزی با استفاده از تقویت کننده های درون سنسور، این بار الکتریکی تقویت شده و بصورت mV بعنوان خروجی سنسور استفاده می شود.




شتاب سنج ها در مدل های مختلف و اندازه های مختلف ارائه می گردد. این تنوع را می توان از نقطه نظرهای زیر دسته بندی نمود:

1- نیروی وارد بر المان پیزو الکتریک :
1- طرح فشاری – سادگی طرح ولی اثرات اتساع پایه و ارتعاشات جانبی.
2- طرح برشی – حذف اثرات اتساع پایه و سادگی تولید.

2- خروجی شتاب سنج:
1- خروجی بار الکتریکی (مستقیم) Pc – احتیاج به کابل های ویژه و پیش تقویت کننده خارجی دارد.
2- خروجی ولتاژ (تقویت کننده داخلی) mV- انتقال با کابل های معمولی و بدون احتیاج به پیش تقویت کننده خارجی.

3- سیگنال دینامیکی یا استاتیکی (سرعت یا شتاب).
1- خروجی شتاب، با قابلیت آنالیز سیگنال دینامیکی.
2- خروجی سرعت، استفاده از انتگرال گیری داخلی و معمولاً همراه با دتکتور RMS و مبدل 4-20 mA با خروجی جریان جهت استفاده مستقیم در سیستم های DCS به منظور حفاظت. از خروجی این نوع سنسورها دیگر نمی توان جهت آنالیز و عیب یابی استفاده نمود و فقط برای مقایسه با حدود هشدار و خطر در سیستم حفاظتی مناسب است.

4- پاسخ فرکانسی
فرکانس طبیعی شتاب سنج تعیین کننده محدوده فرکانسی آن است. شتاب سنج های بزرگ تر محدودیت فرکانسی بالاتری دارند ( مثلاً 1KHz) و شتاب سنج های کوچک تر می توانند تا فرکانس 40 KHz (بعنوان نمونه) پاسخ فرکانسی خطی داشته باشند. شتاب سنج های معمولی که در پایش وضعیت استفاده می شود دارای حد بالای فرکانس 10-20 KHz می باشند.

5- ظرفیت دامنه
میزان تولید بار الکتریکی در شتاب سنج ها بستگی به حجم مواد پیزوالکتریک دارد، بنابراین شتاب سنج های کوچک خروجی بسیار پایینی داشته ولی قادر به تحمل شوک های بسیار بالا هستند و از سویی دیگر شتاب سنج های بزرگ دارای خروجی بنابراین حساسیت بسیار بالا ولی تحمل ارتعاشات بالا را ندارند.

براساس ویژگی هایی که در بالا توضیح داده شد، شتاب سنج ها کاربردهای بسیار وسیعی در تجهیزات و صنایع مختلف داشته که سیستم های پایش وضعیت بخشی از آن را تشکیل می دهد.




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: سنسورهای رایج در ارتعاش سنجی 1- سنسورهای پروکسی میتی پروب 2- سنسورهای سرعت ارتعاشی 3- شتاب سنج ها سنسورهای غیر تماسی جابجایی نسبی (Proximity Prob)سیگنال خروجی لرزش- نمودار ضریب حساسیت. 2- خطای ضریب حساسیت در بازه های مختلف 3- اثرات حرارت 4- اثرات طول کابل 5- اثرات انحراف متریال شافت (شافت استاندارد فولاد 4140 در نظر گرفته شده است) 6- خطای ناشی از محدودیت فضای پیرامون سنسور 7- خطای ناشی از اندازه سطح هدف 8- خطای ناشی از اثرات سنسورهای نزدیک به هم (متعامد) 9- خطای ناشی از تغییر ولتاژ تغذیه کالیبره کردن سنسورهای پروکسی میتیکالیبراسیون استاتیکی سنسور SF و ISF سنسورهای سرعت ارتعاشی Velocity Pickupسرعت سنج های لرزشیشتاب سنج ها سیگنال دینامیکی یا استاتیکی (سرعت یا شتاب). , پاسخ فرکانسی فرکانس طبیعی شتاب سنج تعیین کننده محدوده فرکانسی آن است. شتاب سنج های بزرگ تر محدودیت فرکانسی بالاتری دارند ( مثلاً 1KHz) و شتاب سنج های کوچک تر می توانند تا فرکانس 40 KHz (بعنوان نمونه) پاسخ فرکانسی خطی داشته باشند. شتاب سنج های معمولی که در پایش وضعیت استفاده می شود دارای حد بالای فرکانس 10-20 KHz می باشند. 5- ظرفیت دامنه میزان تولید بار الکتریکی در شتاب سنج ها بستگی به حجم مواد پیزوالکتریک دارد , بنابراین شتاب سنج های کوچک خروجی بسیار پایینی داشته ولی قادر به تحمل شوک های بسیار بالا هستند و از سویی دیگر شتاب سنج های بزرگ دارای خروجی بنابراین حساسیت بسیار بالا ولی تحمل ارتعاشات بالا را ندارند. براساس ویژگی هایی که در بالا توضیح داده شد , شتاب سنج ها کاربردهای بسیار وسیعی در تجهیزات و صنایع مختلف داشته که سیستم های پایش وضعیت بخشی از آن را تشکیل می دهد. ,

تاریخ انتشار : 1394/07/19 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

تاریخ انتشار : 1394/07/17 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی

دانلود رایگان جزوات شرکت ره آوران فنون پتروشیمی

[   ] آشنایی با شیر های صنعتی.pdf
 
[   ] اتصال زمین الکتریکی و حفاظت.pdf
 
[   ] اصول کار شیرهای کنترلی.pdf
 
[   ] الکترونیک 1.pdf
 
[   ] برق عمومی.pdf
 
[   ] تعمیرات شیرهای صنعتی.pdf
 
[   ] تکنولوژی فیلدباس.pdf
 
[   ] حفاظت ژنراتور.pdf
 
[   ] دستگاههای اندازه گیری الکتریکی.pdf
 
[   ] رله های حفاظتی.pdf
 
[   ] عیب یابی کابل.pdf
 
[   ] ماشینهای الکتریکی.pdf
 
[   ] مبانی کمپرسورها.pdf
 
[   ] مبانی پمپها.pdf
 
[   ] محاسبات در پمپ، توربین و کمپرسور.pdf
 
[   ] نقشه کشی برق.pdf
 
[   ] کلیدهای فشار قوی.pdf
 
[   ] PLC مبانی.pdf


 فیلم فارسی آموزش ابزار دقیق و PLC




:: مرتبط با: پروژه,جزوه و تحقیق مهندسی ,
:: برچسب‌ها: دانلود رایگان جزوات شرکت ره آوران فنون پتروشیمی [ ] آشنایی با شیر های صنعتی.pdf [ ] اتصال زمین الکتریکی و حفاظت.pdf [ ] اصول کار شیرهای کنترلی.pdf [ ] الکترونیک 1.pdf [ ] برق عمومی.pdf [ ] تعمیرات شیرهای صنعتی.pdf [ ] تکنولوژی فیلدباس.pdf [ ] حفاظت ژنراتور.pdf [ ] دستگاههای اندازه گیری الکتریکی.pdf [ ] رله های حفاظتی.pdf [ ] عیب یابی کابل.pdf [ ] ماشینهای الکتریکی.pdf [ ] مبانی کمپرسورها.pdf [ ] مبانی پمپها.pdf [ ] محاسبات در پمپ , توربین و کمپرسور.pdf [ ] نقشه کشی برق.pdf [ ] کلیدهای فشار قوی.pdf [ ] PLC مبانی.pdf فیلم فارسی آموزش ابزار دقیق و PLC ,

تاریخ انتشار : 1394/07/17 | نظرات
نوشته شده توسط : سهیل پوررحیمی
!Physics





:: مرتبط با: عکس روز ,

تاریخ انتشار : 1394/07/7 | نظرات